خواص درمانی گلپر

خواص درمانی گلپر در طب سنتی بسیار زیاد است و به راحتی می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را با مصرف این ادویه درمان کرد. گلپر به دلیل داشتن طبع گرم و خشک به عنوان مصلح غذا یا در نوشیدنی‌هایی مانند آب انار، سکنجبین، تخم خیار، تخم خربزه، گلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مراکز معتبر پخش ادویه می‌توانید گلپر درجه یک را تهیه کنید.

خواص درمانی گلپر

خواص درمانی گلپر عبارت است از:

  1. تقویت کلیه
  2. کاهش درد قاعدگی
  3. جلوگیری از ریزش مو
  4. تقویت حافظه
  5. درمان تشنج
  6. برطرف کننده مشکلات ریه و تنفسی
  7. سلامت معده
  8. خاصیت ضد نفخ
  9. درمان چاقی
  10. بهبود آکنه
  11. رفع خشکی و ترک پا
  12. افزایش شیر مادر
  13. از بین بردن سیاهی دور چشم
  14. افزایش اشت‌ها
  15. درمان اگزما
  16. بهبود اسهال
  17. درمان بیماری عروق کرونری
  18. بهبود مشکلات جنسی
  19. تقویت کلیه
  20. ادویه غذا

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. تقویت کلیه

گلپر از گیاهان بسیار مفید برای تقویت و سلامت کلیه‌ها می‌باشد. این گیاه ادرارآور است و باعث افزایش ادرار و دفع سموم از بدن خواهد شد.
با مصرف گلپر می‌توان عملکرد کلیه‌ها را به خوبی تقویت کرد.

2. کاهش درد قاعدگی

با مصرف گلپر این گیاه دارویی می‌توان دردهای قاعدگی را تا حد زیادی کاهش داد. نحوه مصرف این گیاه به این صورت است که از پودر خشک شده گلپر به اندازه 3.5 گرم چند روز پشت سر هم استفاده کنید.

افزایش و رشد مو

3. جلوگیری از ریزش مو

جلوگیری از ریزش مو از دیگر خواص درمانی گلپر در طب سنتی است. گلپر به افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند که موجب خواهد شد تا مواد مغذی که برای رشد موها ضروری است در بدن ذخیره و باقی بماند.

گلپر سرشار از ویتامین E، آنتی اکسیدان و مواد معدنی است که باعث تحریک جریان اکسیژن و خون در پوست سر خواهد شد. در حقیقت گلپر به ترکیب شدن اکسیژن با خون کمک می‌کند و موجب اکسید شدن سلول‌های مو می‌شود، در ضمن باعث بازسازی موهای آسیب دیده می‌گردد.

این گردش باعث تقویت فولیکول‌های مو خواهد شد در نهایت منجر به توقف ریزش مو خواهد شد. برای افزایش رشد موها کافی است گلپر تازه را دم کنید، سپس بعد از سرد شدن پوست سرتان را با آن اسپری کنید. البته درمان ریزش مو با زردچوبه هم یک روش درمانی موثر است که می‌توانید آن را امتحان کنید.

6. تقویت حافظه

خاصیت ادویه برای سلامتی فوق‌العاده است، یکی از دلایل تقویت حافظه گرم شدن مغز است. شما می‌توانید با مصرف گلپر که طبع گرمی دارد مغزتان را گرم نگه دارید. برای اینکه یک چای گلپر دست کنید تا بر سردی مغزتان غلبه کند و منجر به تقویت حافظه شما گردد.
از دیگر روش‌های تقویت حافظه دود کردن گلپر است که می‌تواند تاثیرات بسزایی بر روی عملکرد مغزتان بگذارد.

7. درمان تشنج

درمان تشنج یکی دیگر از خواص درمانی گلپر می‌باشد، گلپر از گیاهان دارویی است که برای درمان تشنج بسیار مفید است. گلپر حاوی مقادیر بسیار زیادی ترپن، آلکالوئیدها و ترپنوئیدها است. تهیه یک شیشه انفوزیون از برگ گیاه گلپر باعث کاهش تعداد تشنج خواهد شد.

8. برطرف کننده مشکلات ریه و تنفسی

در صورتی که با مشکلات ریه و تنفسی دست به گریبان هستید توصیه می‌کنم از مصرف گلپر غافل نشوید. دم کرده گلپر کمک می‌کند تا اختلالات و عفونت‌های ریه، خط‌ها کاملا از بین برود. در ضمن گلپر در شل کردن بافت‌های ریه و آزاد شدن احتقان بسیار موثر است.

درد معده

9. سلامت معده

با مصرف گلپر می‌توان از ایجاد رفلاکس معده و تهوع جلوگیری کنید. اسانس دانه‌های گلپر به دلیل داشتن خواص ضد میکروبی برای معده به عنوان شوینده عمل می‌کنند. ترکیب گلپر با انار باعث از بین رفتن میکروب‌ها در معده خواهد شد.

10. خاصیت ضد نفخ

مصرف چای گلپر برای افرادی که دچار نفخ معده هستند توصیه می‌شود زیرا با مصرف این نوشیدنی گاز روده به راحتی تخلیه خواهد شد. البته علاوه بر دمنوش گلپر می‌توانید از ساقه گلپر نیز برای نفخ استفاده کنید.

11. بهبود آکنه

یکی دیگر از خواص درمانی گلپر درمان آکنه است.

نحوه مصرف به این صورت است که به میزان 8 تا 10 قطره شربت ریشه گلپر را با دو فنجان از آب آلوورا با هم ترکیب کنید؛ سپس روزی دو مرتبه صبح و شب این محلول را روی پوست صورت خود قرار دهید. گلپر علاوه بر اینکه برای درمان آکنه بسیار مفید است از بروز مجدد آکنه پیشگیری خواهد کرد.

درمان چاقی

12. درمان چاقی

اگر شما از چاقی رنج می‌برید و به دنبال یک راه طبیعی برای کاهش وزن هستید می‌توانید با مصرف میوه گلپر که تا حدودی پهن، گرد و سفید رنگ است پیش از غذا میل کنید.

میوه گلپر به دلیل خاصیت چربی سوزی بالا باعث تنظیم وزن بدن می‌گردد، سپس با سرد نگه داشتن معده سبب سردی کاذب خواهد شد.

13. رفع خشکی و ترک پا

احتمالا برای شما یا یکی از نزدیکانتان اتفاق افتاده باشد که قوزک و پاشنه پای او خشکی زده یا ترک خورده باشد. برای رفع این مشکل می‌توانید از گلپر استفاده کنید.
مقداری گلپر را با آب گرم ترکیب کنید. سپس به مدت یک ربع پاها را داخل آن قرار دهید. در مرحله بعدی به آرامی پاهای خود را ماساژ دهید این کار باعث نرمی و لطافت پاها خواهد شد بعد با یک حوله نرم خشک کنید.
با استفاده از یک سوهان قوزک پا و پاشنه پا را لایه برداری کنید در پایان با روغن نارگیل پاها را چرب کنید.

خشکی و ترک پا

14. افزایش شیر مادر

یکی از خواص درمانی گلپر در طب سنتی، افزایش شیر مادر است. مادران شیرده که دچار کمبود شیر هستند می‌توانند با استفاده از دمنوش گلپر یا برگ‌های آن به مدت دو هفته شیر خود را افزایش دهند.

15. از بین بردن سیاهی دور چشم

برای از بین بردن سیاهی‌های دور چشم کافی است که چند برگ خشک شده گلپر را با مقداری روغن زیتون ترکیب کنید؛ سپس برای از بین رفتن کبودی زیر چشم‌تان آن را به صورت ضماد هر شب بر روی محل سیاهی قرار دهید و به آرامی محل مورد نظر را ماساژ دهید.

16. افزایش اشتها

در صورتی که شما از دچار کم اشتهایی یا لاغری مفرط هستید که این مشکل بیشتر در بچه‌ها دیده می‌شود می‌توانید با استفاده از گلپر به عنوان ادویه در غذاها یا پیش از مصرف وعده‌های غذایی دمنوش گلپر میل کنید.

17. درمان بیماری عروق کرونری

طبق آزمایشات و تحقیقاتی که بر روی بیماران مبتلا به عروق کرونر انجام شد، دال بر این موضوع بود که با مصرف عصاره گلپر در این افراد میزان‌تری گلیسرید سرم خون تا حد زیادی کاهش یافت.

18. درمان اگزما

برای درمان اگزما کافی است که شما در حمام مقداری گلپر را داخل ظرف با آب گرم و چند قطره روغن نارگیل مخلوط کنید؛ سپس بر روی زخم‌های پوستی خود قرار دهید.
گلپر به دلیل خاصیت ضد درد و ضد میکروبی که دارد مانع از ایجاد عفونت می‌گردد.

اگزما

19. بهبود اسهال

از دیگر خواص باورنکردنی گلپر در طب سنتی درمان اسهال است. مقداری گلپر خشک شده را داخل آب جوش بریزید و به مدت 10 دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد سپس میل کنید.

20. بهبود مشکلات جنسی

بهبود مشکلات جنسی از دیگر خواص درمانی گلپر در طب سنتی است.

طبق بررسی و مطالعات انجام شده متخصصان دریافته‌اند که با مصرف عصاره الکلی گلپر می‌توان غلظت پلاسمای هورمون تستوسترون، وزن بیضه‌ها، میزان اسپرم و وزن بدن را کاهش داد این کاهش باعث بهبود و درمان اختلالات و مشکلات جنسی در آقایان منجر خواهد شد.

21. ادویه غذا

یکی از انواع ادویه پرکاربرد در آشپزخانه گلپر است. از دیگر خواص درمانی گلپر استفاده از عطر و بوی این گیاه در خوش طعم و خوشبو کردن غذا می‌باشد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *