ادویه پرکاربرد در آشپزخانه

ادویه‌هایی که در آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرند تنها برای طعم و مزه غذاها نیستند بلکه هر کدام از آن‌ها خواص درمانی بسیار زیادی دارند. در این گفتار قصد داریم تا شما را با 16 ادویه پرکاربرد در آشپزخانه آشنا کنیم و در مورد خواص هر کدام از آن‌ها بپردازیم.

16 ادویه پرکاربرد در آشپزخانه

16 ادویه پرکاربرد در آشپزخانه عبارت است از:

  1. دارچین
  2.  زعفران
  3. پاپریکا
  4. زردچوبه
  5. برگ‌بو
  6. خردل
  7. شنبلیله
  8. آویشن
  9. تمرهندی
  10. زنجبیل
  11. رازیانه
  12.  زیره
  13. گشنیز
  14. فلفل سیاه
  15. سیاه دانه
  16. سماق

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. دارچین

یکی از ادویه‌های پرکاربرد در آشپزی دارچین است که تمامی افراد از آن استفاده کرده‌اند و با طعم و مزه آن کاملا آشنایی دارند. دارچین هم به صورت آسیاب شده و هم چوب آن در آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد ادویه‌ گرم زیاد است، این ادویه طبع بسیار گرمی دارد به همین دلیل ما به افرادی که دچار سردی معده هستند این ادویه را توصیه می‌کنیم حتی این ادویه برای طعم و مزه دار کردن دمنوش‌ها فوق‌العاده است.

دارچین

2. زعفران

زعفران از ادویه‌های پرکاربرد در غذاهای سنتی و ایرانی است که باعث طعم و رنگ بسیار خوبی به پلو و خورش می‌دهد. تولید ادویه در ایران رونق زیادی دارد، زعفران در چایی و دمنوش‌ها یا انواع شربت‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از خواص بی‌نظیر زعفران آرامش‌بخش بودن آن است که به عنوان یک داروی ضدافسردگی و خواب‌آور نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مراکز پخش مستقیم ادویه بهترین و با کیفیت‌ترین ادویه را خریداری کنید.

3. پاپریکا

پاپریکا نوعی فلفل قرمز است. این ادویه دارای دو طعم است یک مدل آن ملایم است و مدل دیگر آن تند است. به دلیل متنوع بودن طعم پاپریکا این ادویه به یکی از پرکاربردترین ادویه‌ها در آشپزخانه تبدیل شده است که در مناطق مختلفی از دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

4. زردچوبه

از پرکاربردترین ادویه‌های آشپزخانه می‌توان به زردچوبه اشاره کرد که باعث رنگ دهی به غذا می‌شود و برای انواع خورش‌ها و آبگوشت و خوراک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد این ادویه علاوه غذاهای سنتی برای تهیه غذاهای مدرن نیز کاربرد دارد. درمان ریزش مو با زردچوبه را حتما امتحان کنید.

زردچوبه

5. برگ‌بو

برگ‌بو بسیار عطر خوشی دارد و برای تهیه آبگوشت و انواع سوپ‌ها کاربرد دارد. البته بیشترین از برگ‌بو برای تزیین غذا هم استفاده می‌شود. ناگفته نماند که برگ‌بو فواید باورنکردنی زیادی دارد که به صورت دمنوش هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

6. خردل

شکل ظاهری خردل گرد و کوچک است این ادویه در غذا به صورت آسیاب شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. خردل رنگ‌های متنوعی دارد که بیشترین مصرف را در غذاهای محلی دارد.

7. شنبلیله

شنبلیله جزء 16 ادویه پرکاربرد در آشپزخانه است که هم به صورت تازه در غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم به صورت خشک شده به ویژه برای تهیه انواع آش و سوپ یا خورشت‌ها کاربرد دارد. البته جالب است بدانید که از این گیاه دارویی برای بهبود دیابت مفید است.

8. آویشن

پرمصرف‌ترین ادویه در آشپزخانه آویشن است که طعم و بوی مطبوعی به غذا می‌دهد. بیشترین کاربرد را در فست فودها دارد. البته در برخی از غذاهای ایرانی هم استفاده می‌شود. دمنوش آویشن برای تقویت سیستم ایمنی بدن و سرماخوردگی بسیار مؤثر است.

آویشن

9. تمرهندی

ادویه پرکاربرد تمر هندی بیشتر برای غذاهای دریایی و مناطق گرمسیر استفاده می‌شود. این ادویه مناسب افرادی که ذائقه ترش یا ملسی دارند بسیار مناسب است. البته باید در مصرف آن حد اعتدال را رعایت کرد زیرا تمرهندی حاوی مقادیری قند است. چنانچه که در مصرف آن زیاده‌روی شود می‌توانید با مشکلاتی مواجه شوید.

10. زنجبیل

پرمصرف‌ترین ادویه در آشپزخانه ادویه زنجبیل است که بیشتر به صورت آسیاب شده است برای غذاها و تهیه انواع دمنوش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ادویه طبع بسیار گرمی دارد از همین رو من توصیه می‌کنم افرادی که در دوران قاعدگی دردهای شدیدی دارد حتما از زنجبیل استفاده کنند. جالب است بدانید زنجبیل از دسته ادویه‌هایی است که خواص ضد سرطانی دارد همچنین برای درمان سرماخوردگی بسیار مؤثر است. لازم است توجه داشته باشید که با تمامی خواص فوق‌العاده‌ای که این ادویه دارد؛ اما نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید؛ زیرا باعث افزایش فشارخون می‌شود.

زنجبیل

11. رازیانه

از دیگر ادویه‌های پرمصرف در آشپزخانه رازیانه است که علاوه بر آسیاب شده به صورت عرق نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ادویه برای زمان قبل از قاعدگی بسیار مفید است؛ زیرا باعث نظم بخشیدن به این دوران می‌شود و از دردهای شکمی شدید جلوگیری می‌کند.

12. زیره

اگر دنبال یک ادویه برای لاغری هستید به شما توصیه می‌کنم که حتما زیره را امتحان کنید. زیره باعث افزایش سوخت‌وساز در بدن می‌شود همچنین برای نفخ معده نیز بسیار مؤثر است. زیره دارای دو رنگ سبز و سیاه است که نوع سیاه آن بیشتر برای تهیه پلو استفاده می‌شود.

زیره

13. گشنیز

تخم گشنیز از پراستفاده‌ترین ادویه‌ها در غذا است. خواستگاه آن در ایران و شمال آفریقا است. گشنیز بسیار خوش طعم و خو‌شبو است که بیشترین کاربرد را در غذاهای آبگوشتی و انواع کوکوها دارد. خوب است بدانید که تخم گشنیز سرشار از پروتئین است.

14. فلفل سیاه

فلفل سیاه طبع بسیار گرمی دارد البته نسبت به فلفل قرمز تندی کمتری دارد. این ادویه پرکاربرد خواص درمانی بسیار زیادی دارد از جمله گرم شدن تخمدان در خانم‌ها می‌شود. معمولا فلفل سیاه در کلیه غذاها مانند ماکارونی، انواع آش، کوکو، آبگوشت و حتی غذاهای فست فودی کاربرد دارد.

فلفل سیاه

15. سیاه دانه

ادویه ای که تا حدودی مزه متمایل به تلخی دارد. ادویه سیاه دانه باعث مؤثر برای از بین بردن انواع باکتری‌های داخل روده و معده است همچنین برای درمان یبوست بسیار مؤثر است. سیاه دانه همراه با عسل برای مادران شیرده بسیار مفید است.

16. سماق

سماق مزه ترشی دارد و بیشتر به عنوان طعم‌دهنده به غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد به همین خاطر در اغلب رستورآن‌ها در کنار سرو غذا سماق است. سماق خواص درمانی فراوانی دارد که باعث از بین بردن باکتری‌ها داخل روده و معده می‌شود.

سماق بهترین درمان برای یبوست است. البته این ادویه پرکاربرد را می‌توان همراه با عسل مورد استفاده قرار داد که برای خانم‌های شیرده بسیار مفید است و باعث تقویت و افزایش شیر مادر می‌شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *