خواص میخک برای سلامتی و زیبایی

خواص میخک برای سلامتی و زیبایی بسیار فراوان است. میخک از سری ادویه‌هایی است که امروزه از آن بسیار استفاده می‌کنند و فروش خوبی در بازار عمده ادویه دارد.

خواص میخک برای سلامتی و زیبایی

از خواص میخک برای سلامتی و زیبایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. درمان اضطراب
  2. درمان جوش و آکنه
  3. از بین بردن جای زخم
  4. ماسک صورت خانگی
  5. جلوگیری از ریزش مو
  6. بهبود هضم غذا
  7. بهبود سلامت قلب
  8. درمان گل مژه
  9. از بین بردن درد گوش
  10. پاکسازی خون
  11. درمان حفره‌ی خشک
  12. ضد عفونی کننده
  13. درمان وبا
  14. پایین آوردن سطح گلوکز
  15. ضد چاقی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. درمان اضطراب

یکی از خواص میخک برای سلامتی و زیبایی، درمان اضطراب است. اگر شما دچار اضطراب و استرس شدید شده‌اید می‌توانید مقداری روغن و عصاره میخک را بو کنید و به عنوان یک درمان از آن استفاده کنید و اضطراب استرس را از خودتان دور کنید.

2. درمان جوش و آکنه

میخک خاصیت بی‌حس‌کنندگی و ضد باکتریایی دارد که برای از بین بردن جوش و آکنه بسیار مناسب است.

درمان جوش و آکنه، خواص میخک برای سلامتی و زیبایی

میخک می‌تواند به دلیل خواص عالی که درون آن وجود دارد به صورت خیلی سریع جوش و آکنه از روی صورت شما از بین ببرد.

3. از بین بردن جای زخم

بعضی از ناراحتی‌های پوستی مانند جای زخم می‌توانند از اثرات ناخوشایندی را بر روی پوست افراد داشته باشد؛ پس برای اینکه شما بتوانید جای زخم را به صورت کامل از بین ببرید و آن‌ها را درمان کنید از روغن میخک استفاده کنید و آن را به صورت منظم بر روی پوست خودتان بمالید.

4. ماسک صورت خانگی

زمانی که شما ماسک گیاهی از میخک را برای صورت خودتان تهیه می‌کنید علاوه بر اینکه می‌توانید جوش‌ها و آکنه روی صورت خودتان از بین ببرید همچنین می‌توانید باعث درخشندگی و شفاف شدن پوست صورت خودتان بشوید.

5. جلوگیری از ریزش مو

یکی از فایده‌های بسیار عالی که درون میخک وجود دارد و برای سلامتی انسان بسیار مناسب است؛ فواید آن برای پوست سر است.

جلوگیری از ریزش مو، خواص میخک برای سلامتی و زیبایی

برای اینکه شما بتوانید از موی سر خودتان محافظت کنید می‌توانید مقداری روغن میخک را روی سر خودتان ماساژ بدهید تا بتوانید خون‌رسانی را با استفاده از آن بهبود بدهید و رشد مو را در سر خودتان افزایش بدهید.

6. بهبود هضم غذا

از انواع ادویه پرکاربرد در آشپزخانه میخک است، بهبود هضم غذا یکی از خواص میخک برای سلامتی و زیبایی است. میخک از سال‌های بسیار قدیمی برای درمان مشکلاتی که به معده مرتبط هستند بسیار موثر بوده است و می‌تواند بیماری‌هایی مانند: اسهال، نفخ، سوءهاضمه و گاز را برطرف کند. میخک می‌تواند گاز را درون معده شما کاهش بدهد و همچنین باعث از بین رفتن سموم در بدن شما بشود.

7. بهبود سلامت قلب

میخک می‌تواند باعث شود تا شما سلامت قلب خودتان را به دست بیاورید. طبق تحقیقاتی که درباره میخک در کشور انگلیس انجام شده است نشان می‌دهد که اوژنولی که در میخک وجود دارد باعث می‌شود تا شریان‌های گشاد شود و فشارخون سیستمی بدن کاهش پیدا کند. یکی از ترکیبات بسیار مهم در این گیاه استیل اوژنول می‌باشد که در واقع می‌تواند پلاکت را به صورت بسیار قوی مهار کند که این موضوع از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند.
میخک در واقع یک منبع بسیار عالی و طبیعی برای رقیق کردن خون است و شما نباید آن را به همراه داروهای رقیق کننده مصرف کنید.

8. درمان گل مژه

همانطور که شما می‌دانید میخک خاصیت ضد التهابی دارد؛ پس برای درمان گل مژه بسیار مناسب است. گل مژه در واقع یک نوع التهابی است که درون مژه وجود دارد و می‌تواند برای افرادی که وضعیت آزاردهنده و دردناک را به وجود بیاورد. روغن میخک خواص ضد باکتریایی دارد و شما می‌توانید از آن استفاده کنید و عفونت چشم را از بین ببرید.

9. از بین بردن درد گوش

اگر شما میخک را به همراه روغن کنجد ترکیب کنید می‌توانید یک درمان بسیار عالی برای درد گوش‌های خودتان داشته باشید؛ زیرا این ترکیب می‌تواند گوش شما را بی‌حس کند و در نتیجه احساس درد نیز از بین ببرد.

10. پاکسازی خون

میخک می‌تواند به پاکسازی خون شما کمک کند. طبق مطالعاتی که در زمینه میخک انجام شده است، به این نتیجه رسیده‌اند که عصاره‌هایی که درون این گیاه به صورت معطر وجود دارند باعث می‌شود تا سموم درون خون کاهش پیدا کند و فعالیت آنتی اکسیدانی در بدن تحریک شود؛ پس به این ترتیب می‌تواند سیستم ایمنی بدن تقویت شود و در عین حال پلاکت‌ها را پاکسازی می‌کند.

11. درمان حفره‌ی خشک

حفره‌ی خشک در واقع یک نوع اختلال دندانی است که بعد از کشیدن دندان برای افراد بزرگسال اتفاق می‌افتد و بهترین راه برای درمان حفره خشک روغن میخک است. خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی قوی دارد که می‌تواند به شما کمک کند این بیماری را برطرف کنید.

طبق تحقیقاتی که به دست آمده از افراد به این نتیجه رسیده‌اند که روغن میخک به صورت کامل می‌تواند جایگزین مناسبی برای بنزوکائین باشد و در واقع یک بی‌حسی مناسبی را به دندان‌ها بدهد.

درمان وبا، خواص میخک برای سلامتی و زیبایی

12. ضد عفونی کننده

روغن میخک خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد؛ پس برای درمان زخم، بریدگی، ساعد، ساییدگی، بیماری پا، عفونت قارچی، کبودی، عرق سوزی و دیگر دردهایی که در بدن وجود دارد مناسب می‌باشد.

روغن میخک می‌تواند بسیار برای درمان نیش حشرات موثر باشد. همچنین روغن طبیعی بسیار قوی است؛ پس به همین دلیل بهتر است به صورت رقیق آن‌ها استفاده کنید. افرادی که پوست حساسی دارند باید از این روغن با دقت و احتیاط کامل استفاده کنند تا دچار آسیب نشود.

13. درمان وبا

روغن میخکی که آن را درون آب روشن کرده‌اید به عنوان یک درمان سنتی برای جلوگیری از وبا و درمان آن بسیار موثر است. در زمان‌های قدیم از این گیاه برای از بین بردن وبا استفاده می‌کردند.

14. پایین آوردن سطح گلوکز

طبق تحقیقاتی که انجام شده است بر اساس علمی ثابت شده است که میخک می‌تواند سطح قند خون را کاهش دهد.

اگر افراد و بیماران دیابتی روزانه میخک مصرف کنند احتمالاً سطح قند خون آن‌ها پایین می‌آید.

دو دلیل برای این موضوع وجود دارد و از اول این است که زمانی که افراد از میخک استفاده می‌کنند درون میخک خواصی وجود دارد که این خواص بسیار شبیه انسولین می‌باشد؛ پس می‌تواند باعث پایین آمدن سطح قند خون شود. دومین دلیل این است که می‌تواند عملکرد لوزالمعده را برای تولید انسولین بهبود بدهد.

15. ضد چاقی

یکی از خواص میخک برای سلامتی و زیبایی از بین بردن چاقی است. توصیه می‌شود که در رژیم غذایی خود از میخک استفاده کنید. یکی از دلایلی که باعث به وجود آمدن بیماری دیابت نوع 2 می‌باشد؛ این است که افراد نمی‌توانند وزن خودشان را کنترل کنند و دچار چاقی می‌شوند. به هرحال لوزالمعده می‌تواند انسولین مورد نیاز بدن را تولید کند اما بدن نمی‌تواند آن را تجزیه کند و به صورت مناسب از آن استفاده کند. مصرف میخک باعث می‌شود تا افراد چاق از اضافه وزن جلوگیری کنند و همینطور این موضوع باعث درمان بیماری دیابت در انسان‌ها می‌شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *