ترکیبات هفت ادویه

هفت ادویه یا هفت رنگ یکی از سوغات‌های معروف شهر مشهد است که از بازار عمده ادویه می‌توانید هفت ادویه را تهیه کنید. ترکیبات هفت ادویه با رنگ‌های متنوع و زیبا باعث خوش عطر و خوشمزه شدن غذا می‌شود. ترکیبات هفت ادویه که به هفت اقلیم هم معروف است شامل زنجبیل، گلپر، فلفل سیاه، زردچوبه، دارچین، سماق، فلفل قرمز می‌باشد. هفت ادویه خواص درمانی و دارویی زیادی دارد.

البته هفت ادویه علاوه بر ایران سایر کشورهای دیگر از جمله کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس نیز با ترکیباتی متفاوت‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. هفت ادویه شامل ترکیبات مخصوصی از چند ادویه نیست بلکه بستگی به نوع منطقه و ذائقه افراد دارد که ممکن است این ترکیبات با یکدیگر متفاوت باشند. شما لزوماً مجبور نیستید که هفت ادویه را صرفاً برای غذاهای سنتی و ایرانی استفاده کنید بلکه در هر غذایی با هر فرهنگی که تمایل داشته باشید می‌توانید از این ادویه‌های خوشمزه و خوش رنگ استفاده کنید.

هفت ادویه یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین ادویه‌های پلویی و خورشتی که البته برای آبگوشت هم کاربرد دارد و باعث خوشمزه‌تر و خوش رنگ شدن غذا می‌شود، می‌توانید استفاده کنید.

با توجه به اینکه در هفت ادویه ترکیبات خوش طعم و عطری استفاده می‌شود علاوه بر خوش طعم و خوش عطر شدن غذا برای سلامتی بسیار مفید است.

ترکیبات هفت ادویه

برای تولید ادویه پر خاصیت هفت ادویه از ترکیبات زیر استفاده می‌شود:

  1. زنجبیل
  2. گلپر
  3. زردچوبه
  4. فلفل سیاه
  5. سماق
  6. دارچین
  7. فلفل قرمز

است که بسته به ذائقه و شرایط اقلیمی هر منطقه این ترکیبات می‌تواند تغییر کند.

1. زنجبیل

از دیگر ادویه‌هایی که پایه و اصل هفت ادویه هستند زنجبیل است که به صورت آسیاب شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. خاصیت ادویه برای سلامتی بی‌نظیر است، زنجبیل بیشتر برای درمان سرماخوردگی، رفع گرفتگی‌های ناشی از قاعدگی، درمان آنفولانزا مفید است.
از کاربردهای زنجبیل می‌توان به عنوان چاشنی غذا و دمنوش استفاده کرد. البته باید در مصرف آن دقت کنید زیرا این ادویه بسیار تند است و طبع گرمی دارد.

زنجبیل

2. گلپر

این ادویه برای درمان بسیاری از بیماری‌های مؤثر است. از سال‌ها قبل تا به امروز بسیار پرکاربرد بوده است. گلپر طبع گرمی دارد به همین خاطر است که هنگامی که میوه‌های سرد مانند خیار یا گوجه سبز می‌خوریم بهتر است مقداری گلپر را با نمک مخلوط کنید و روی آن بپاشید تا سردی میوه گرفته شود. گلپر در دسته گیاهان دارویی قرار دارد که از ترکیبات اصلی هفت ادویه است که برای درمان تشنج، بهبود التهاب و سایر درمان سایر بیماری‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در سال‌های اخیر تحقیقات و مطالعات بسیاری در مورد گلپر صورت گرفته است و متوجه خواص ارزشمند این ادویه در درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های ضد میکروبی، قارچی و جلوگیری از سرطان و غیره شده است.

گلپر

3. زردچوبه

زردچوبه یکی از پرمصرف‌ترین و پرکاربردترین ادویه‌ها در جهان است. این ادویه پرخاصیت در ایران رتبه اول را در واردات دارد. خاستگاه تولید زردچوبه بیشتر در قاره آسیا و آمریکای مرکزی است. از این گیاه به عنوان یک رنگدانه طبیعی در صنعت رنگ آمیزی به کار می‌رود.

زردچوبه برای بهبود انواع سرطان‌ها، ورم مفاصل و مشکلات پوستی، رفع التهابات بسیار مفید است. زردچوبه به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان قوی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. درمان ریزش مو با زردچوبه را حتما امتحان کنید.
در سال‌های گذشته از این ادویه به عنوان گیاه دارویی در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت و تا به امروز نیز کاربرد دارد.

زردچوبه

4. فلفل سیاه

فلفل سیاه طعم ملسی دارد و از دسته ادویه‌های وارداتی است. این ادویه جز لاینفک هفت ادویه است که باعث خوشمزه و خوش عطر کردن غذا می‌شود.
فلفل سیاه در کشور هند تولید می‌شود که به شکل گیاه علفی و بالارونده است. فلفل سیاه مؤثر برای پیشگیری از سرطان است.

فلفل سیاه

5. سماق

از دیگر ادویه‌های مفید که شامل ترکیبات هفت ادویه است و طعم ملسی دارد و بیشتر برای غذاهای سنتی ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سماق دارای خواص بسیاری است که می‌تواند برای درمان بیماری‌های دیابتی بسیار مفید باشد. سماق دارای طبع سرد و خشکی است.
از دیگر خواص این ادویه تقویت‌کننده لثه‌ها است که ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. همچنین سماق به دلیل ادرارآور بودن به سرعت تب را از بین می‌برد. سماق به عنوان یک تصفیه‌کننده خون است.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید دمنوش سماق نیز می‌تواند تا حدودی میزان تعریق بدن شما را کاهش دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود که در فصل تابستان به دلیل گرم شدن زیاد هوا از این دمنوش بیشتر استفاده کنید. همچنین می‌توانید با غرغره کردن دمنوش سماق ورم گلو و دهان را برطرف کنید.

سماق

6. دارچین

ادویه دارچین هم به صورت آسیاب شده و هم به صورت پوست چوبی استفاده می‌شود که به رنگ قهوه‌ای است این ادویه در ترکیبات هفت ادویه استفاده می‌شود. از گیاهان خوشبو است که به غذای شما طعم و مزه خوشایندی می‌دهد.

دارچین برای درمان مشکلات گوارشی، آرامش‌بخش، کنترل کلسترول و قند خون، درمان سوءهاضمه، رفع اسهال مؤثر است.

دارچین

7. فلفل قرمز

فلفل قرمز از ترکیبات اصلی هفت ادویه است که در آشپزی کاربردهای زیادی دارد این ادویه دارای کپسایسین است که برای بدن بسیار مفید است و به دلیل وجود این ماده است که فلفل مزه تندی دارد. این ادویه باعث تند شدن غذا یا انواع سس‌ها می‌شود.
فلفل قرمز تقویت‌کننده معده است که به عنوان یک ماده طبیعی برای پیشگیری و درمان سرطان بسیار مؤثر است. از دیگر خواص فلفل قرمز تقویت‌کننده سیستم تنفسی و گوارش است.

فلفل قرمز

هفت ادویه از چاشنی‌های پرطرفدار ایرانی‌ها است که به سهولت می‌توانید ادویه‌هایی که در بالا نام بردیم را با هم ترکیب کنید. سپس به عنوان چاشنی غذا استفاده کنید. ترکیبات به کار رفته شده در هفت ادویه خواص دارویی دارد و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثر است. البته بستگی به ذائقه و سلیقه خود می‌توانید ترکیبات آن را حذف یا سایر ادویه‌های دیگر را با هم ترکیب کنید یا میزان آن را کم یا زیاد کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *