ادویه گران‌ قیمت جهان

شاید برای شما هم جالب باشد که با انواع ادویه گران‌ قیمت جهان آشنا شوید. از سال‌های گذشته تا به امروز برای طعم دادن و خوش عطر کردن غذا ادویه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ادویه‌های گران‌ قیمت جهان به دلیل اینکه نحوه کشت و تولید همچنین برداشت آن سخت و دشوار است به همین دلیل کاملا طبیعی است که قیمت بالاتری هم در بازار عمده ادویه داشته باشند. همچنین این ادویه‌ها گران‌قیمت جهان بیشتر صادراتی است که این خود مزید به علت است.

انواع ادویه گران‌ قیمت جهان

انواع ادویه گران‌ قیمت جهان عبارت است از:

  1. زعفران
  2. زیره سیاه
  3. مهلب
  4. میخک
  5. وانیل
  6. دارچین
  7. زردچوبه
  8. هل
  9. دار فلفل
  10. ادویه غلات بهشت
  11. برگ‌های خشک‌ شده لیمو

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. زعفران

زعفران از ادویه‌هایی است که از گذشته تا به امروز قیمت بالایی داشته و دارد. در حال حاضر زعفران در کشورهای ایران، ایتالیا، یونان، اسپانیا، هندوستان کشت می‌شود، اما با کیفیت زعفران در کشمیر کشت می‌شود.
مصرف زعفران بیشتر به عنوان رنگ و طعم دار کردن غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد و از عطر آن هم برای خوشبو کردن منزل یا معابد استفاده می‌شود.
از دیگر موارد مصرف ادویه زعفران در لوازم آرایشی و بهداشتی همچنین داروها استفاده می‌شود. زعفران از ادویه‌های گران‌ قیمت جهان است که به صورت مثقالی یا گرمی اندازه‌گیری می‌شود.

زعفران

2. زیره سیاه

ادویه زیره سیاه بیشتر در کشورهای ایران، آفریقای شمالی، هند، پاکستان استفاده می‌شود. این ادویه طعم شیرین و ملایمی نسبت به زیره سبز دارد. نحوه برداشت زیره سیاه بسیار سخت است. زیره بهترین ادویه برای درمان کم خونی است.

3. مهلب

مهلب از ادویه‌هایی است که بیشتر در مناطق جنوب اروپا، خاورمیانه و مدیترانه کشت می‌شود. مهلت از هسته گیلاس به دست می‌آید که طعم خاصی دارد که شبیه به گیلاس، گل رز و بادام است. بیشترین کاربرد مهلب در تهیه انواع بستنی، شیرینی‌ها و شکلات‌ها استفاده می‌شود.

4. میخک

میخک در جزیره مالاکو اندونزی، پاکستان، هندوستان، سریلانکا، ماداگاسکار و زنگبار تولید می‌شود. در دوران قرون وسطی این ادویه برای تجارت استفاده می‌شود. امروزه نیز از گران‌ترین ادویه‌ها در دنیا محسوب می‌شود.
میخک دارای عطر و بوی بسیار قوی است که بیشترین کاربرد را در غذاهای هندوستان، خاورمیانه و آفریقا دارد. میخک طبع گرمی دارد و مزه شیرین و معطری دارد به همین دلیل از آن عطر تهیه می‌شود. روغن میخک نیز به دلیل داشتن خواص ضد درد، عفونی کننده مسکن قوی برای دندان درد، آروماتراپی و درمان و بهبود مشکلات گوارشی است.

میخک

5. وانیل

دانه وانیل به غلاف‌های قهوه‌ای رنگ گفته می‌شود که کاملاً با پودر وانیل یا عصاره آن متفاوت است. برای استفاده از آن باید توسط چاقی برشی روی غلاف آن ایجاد کنید این نوع ادویه در دسرها و شیرینی‌ها استفاده می‌شود این ادویه عطر و طعم بسیار زیادی دارد. بهترین نوع وانیل در کشورهای مکزیک و ماداگاسگا تولید می‌شود.

تولید ادویه وانیل بسیار مشکل است؛ زیرا تنها یکبار در سال شکوفه می‌دهد و تنها یک روز روی شاخه می‌ماند. همچنین باغبابان برای کشت و برداشت این ادویه با مشکلات و دشواری‌هایی مواجه هستند به همین دلیل است که وانیل قیمت بالایی دارد و از گران‌ترین ادویه‌های جهان به شمار می‌رود.
ولید این ادویه بسیار مشکل است؛ چرا که شکوفه‌های آن تنها یکبار در سال می‌رویند و فقط به مدت یک روز بر روی شاخه‌ها باقی می‌مانند، رشد این غلاف‌ها چالش بزرگی برای باغبانان است که همین دلایل سبب گران و ارزشمند بودن این محصول می‌شوند.

وانیل

6. دارچین

دارچین از ادویه‌های مخصوص مصریان باستان است که به عنوان یک داروی شفابخش و طعم‌دهنده استفاده می‌کنند. دارچین از پوست خارجی درختی به نام سیناموموم است. دارچین در مناطق هند و اندونزی رشد می‌کند. خاصیت ادویه برای سلامتی بسیار زیاد است، در عصر باستان از دارچین برای درمان سرماخوردگی، مارگزیدگی، بهبود مشکلات کلیوی و از بین بردن کک و مک استفاده می‌کردند.

دارچین

7. زردچوبه

از رنگ زرد این ادویه برای رنگرزی و تهیه انواع لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. در طب چینی از زردچوبه برای درمان و تسکین دردهایی مانند آلزایمر، آرتروز و آلرژی استفاده می‌شود. درمان ریزش مو با زردچوبه را حتما امتحان کنید.

8. هل

یکی از ادویه‌های گران‌قیمت جهان، هل نام دارد که در گواتمالا که بزرگ‌ترین صادرکنندگان ادویه در هندوستان به شما می‌رود. هل سبز معروف‌ترین و پرکاربردتر از هل سیاه است که بیشترین استفاده را در غذاهای شیرین و انواع دمنوش‌ها دارد.
این ادویه ارزش دارویی بسیار زیادی دارد و برای درمان مشکلات و ناراحتی‌های گوارشی، سل، التهاب پلک، عفونت لثه و دندان بسیار مؤثر است.

هل

9. دار فلفل

دار فلفل ادویه‌ای مشابه به فلفل سیاه است که تا حدودی تند است. امروزه به آن چیلی هم گفته می‌شود. مصرف این ادویه در هندوستان، نپال و پاکستان برای تهیه ترشی‌ها و برای مزه دار کردن انواع خورشت‌ها و سوپ‌ها استفاده می‌شود. دار فلفل یا چیلی فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد.

10. ادویه غلات بهشت

غلات بهشت از ادویه‌های آفریقایی است که زیر مجموعه ادویه‌های زردچوبه، زنجبیل و هل قرار دارد. دانه‌های این ادویه به هرمی شکل است و طعم تند دارد.

11. برگ‌های خشک شده لیمو

برگ‌های خشکشده لیمو یا لیمو اندونزیایی از پرطرفدارترین ادویه‌های کشورهای جنوب آسیایی است که طعم لیمو دارد و بسیار غذا را خوشمزه می‌کند. این ادویه جزء ادویه‌های گران‌قیمت جهان محسوب می‌شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *