خواص تخم شربتی

تخم شربتی برای تمامی فصل‌ها قابل استفاده است و تنها مختص به فصل تابستان نمی‌شود. این گیاه مانند ذرت به کشورهای دیگر صادر می‌شود. این گیاه به دلیل اینکه حالت تزئینی دارد بیشتر برای مصرف در نوشیدنی‌ها از آن استفاده می‌شود و به دلیل اینکه آب را به خود جذب می‌کند به صورت ژله‌ای می‌باشد و برای رفع عطش مورد استفاده قرار می‌گیرد. تخم شربتی گیاهی است که به صورت خودرو رشد می‌کند و عمری به اندازه یک سال دارد. این گیاه شباهت بسیار زیادی به ریحان دارد ولی تخم‌های تخم شربتی ریزتر می‌باشد.

ساقه‌های تخم شربتی به صورت مربع شکل و گل آن رنگ قرمز و صورتی دارد. گیاه تخم شربتی به صورتی است که در اوایل بهار در کوهستان‌ها و بیابان‌ها رشد می‌کند. تخم شربتی علاوه بر اینکه یک نوشیدنی بسیار لذت بخش می‌باشد یک داروی گیاهی می‌باشد که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص تخم شربتی

تخم شربتی فواید بسیار زیادی دارند که این فواید عبارتند از:

  • بهبود بیماری‌های تنفسی
  • درمان دردهای معده و گوارش
  • لاغری و کاهش وزن
  • آرامش اعصاب
  • درمان بیماری‌های دهان و دندان
  • کنترل فشار خون
  • درمان اسهال و یبوست

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. بهبود بیماری‌های تنفسی

یکی از مزیت‌های بسیار عالی که درون تخم شربتی وجود دارد این است که برای درمان بیماری‌های تنفسی بسیار مناسب می‌باشد شما می‌توانید آن را به همراه زنجبیل و عسل ترکیب کنید و برای درمان آسم، سرفه سرماخوردگی و حتی برونشیت و آنفولانزا از آن استفاده کنید. به دلیل اینکه انسان با کاهش منیزیم روبرو می‌شود؛ پس سردرد و خستگی به سراغ آن می‌آید. درون تخم شربتی منیزیم بسیار زیادی وجود دارد که همین موضوع می‌تواند باعث کاهش استرس و کورتیزول بشود.

تخم شربتی مقدار بسیار زیادی تریپتوفان و آمینو اسید دارد که باعث افزایش سروتونین می‌شود. سروتونین هورمونی می‌باشد که درون بدن احساس نشاط ایجاد می‌کند و می‌تواند الگوی منظم را برای بدن انسان به وجود بیاورد.

شربت تخم شربتی

2. درمان دردهای معده و گوارش

یکی از ویژگی‌های بسیار خوبی که درون تخم شربتی وجود دارد این است که برای درمان کردن درد معده، نفخ و یبوست می‌تواند بسیار مناسب باشد. معمولاً در چین برای برطرف کردن دردهای معده، گزیدگی مار و حشرات، درمان عفونت و از بین بردن تب از تخم شربتی استفاده می‌کنند. تخم شربتی مزیت‌های بسیار زیادی دارد که برای بدن انسان بسیار مناسب است علاوه بر آن درون تخم شربتی فیبر غذایی بسیار بالایی وجود دارد؛ پس به همین دلیل برای گوارش نیز و درمان بافت گوارشی بسیار مناسب است.

معمولاً توصیه می‌شود افرادی که غذای تند مصرف می‌کنند حتماً بعد از آن مقداری از تخم شربتی را بجوند و دلیل آن این است که تخم شربتی مقدار بسیار زیادی پتاسیم دارد.

این پتاسیم که درون تخم شربتی وجود دارد تقریبا دو برابر پتاسیم موجود در موز می‌باشد؛ پس به شما کمک می‌کند که نفخ کمتری را تجربه کنید. اگر دچار نفخ می‌شوید حتماً این کار را انجام دهید.

3. لاغری و کاهش وزن

یکی از بهترین مواردی که شما می‌توانید با استفاده از آن کاهش وزن را به صورت طبیعی برای خودتان به دست بیاورید استفاده از تخم شربتی در محلول در آب می‌باشد. برای این کار شما لازم است تخم شربتی را به مدت 30 دقیقه در آب بریزید و اجازه دهید تا رنگ مشکی آن به صورت خاکستری در بیاد و ماده خمیری لغزنده و ژله مانندی به وجود بیاید و بعد از آن را میل کنید. از کلیه مراکز پخش عمده ادویه می‌توانید تخم شربتی را تهیه کنید.

این موضوع اگر شما تخم شربتی را میل کنید در معده شما اتفاق می‌افتد. همان‌طور که گفتیم درون تخم شربتی مقدار بسیار زیادی فیبر وجود دارد که همین فیبر می‌تواند به پاکسازی بدن کمک کند.

زمانی که شما تخم شربتی میل می‌کنید این ماده ژله‌ای می‌تواند آنزیم‌های بدن شما را کند کند؛ پس تاثیرگذاری آن‌ها روی کربوهیدرات‌ها کمتر می‌شود و می‌تواند باعث شود تا تجزیه غذا در بدن شما سریع اتفاق نیافتد و عملکرد طبیعی داشته باشد.

4. آرامش اعصاب

برای اینکه شما بتوانید اعصاب خودتان را تقویت کنید؛ بهتر است یک یا دوبار در روز تخم شربتی را در عرق بادرنجبویه مخلوط کنید و آن را با عسل یا شیرین‌کننده دیگری ترکیب کنید و آن را میل کنید.

ویژگی بسیار خوبی که در تخم شربتی وجود دارد این است که می‌تواند خستگی‌های ذهنی، تنش‌های عصبی، افسردگی و میگرن را از شما دور کند؛ پس خلق و خوی شما را بهتر می‌کند و احساس بسیار خوبی را برای شما به وجود می‌آورد.

از خواص تخم شربتی، درمان اسهال و یبوست

5. درمان اسهال و یبوست

زمانی که شما تخم شربتی را در آب قرار دهید یک لایه ژله‌ای مانند از آن به وجود می‌آید که این مایع به مقدار بسیار زیادی فیبر دارد. زمانی که شما تخم شربتی را میل می‌کنید باعث می‌شوید تا حرکات روده شما بهبود یابد و پاکسازی شود؛ در نتیجه می‌تواند به شما کمک کند تا اگر دچار یبوست یا اسهال هستید این مشکل را برطرف کنید.

یکی از مزیت‌های بسیار عالی که تخم شربتی دارد این است که شما می‌توانید به جای تخم مرغ از آن استفاده کنید. تنها کاری که شما لازم است انجام دهید این است که مقداری از تخم شربتی را با آب مخلوط می‌کنید و زمانی که حالت ژله‌ای آن به دست آمد به جای تخم مرغ در انواع غذاهای خودتان از آن استفاده کنید.

6. درمان بیماری‌های دهان و دندان

یکی از خواص بسیار عالی که درباره تخم شربتی وجود دارد که خاصیت ضد میکروبی و خاصیت ضد باکتریایی می‌باشد. زمانی که شما تخم شربتی را مصرف می‌کنید از پوسیدگی دندان‌های خودتان جلوگیری می‌کنید همچنین باعث می‌شود تا بوی دهان شما از بین برود و به خوشبوتر شدن بوی دهان شما نیز کمک می‌کند.

7. کنترل فشار خون

اگر شما غذاهای پر نشاسته را مصرف کنید باعث می‌شوید تا فشار خون شما افزایش پیدا کند. اگر شما قصد دارید که از این موضوع جلوگیری کنید می‌توانید مقداری تخم شربتی را به همراه غذا میل کنید.

مواد نشاسته‌ای که شما میل کرده‌اید به مرور زمان باعث ایجاد قند در بدن شما می‌شوند؛ پس به همین ترتیب باعث فشار خون برای شما می‌شود ولی اگر شما تخم شربتی میل کنید می‌توانید این میزان را بسیار کاهش بدهید و انرژی متناسبی را در طول روز به دست بیاورید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *