خواص دارویی پونه

پونه از خانواده نعنا است و دارای اسانس روغنی جذابی است. داخل این گیاه مقادیر زیادی ویتامین A، B، C، کلسیم و مواد رزینی وجود دارد. این گیاه به صورتی است که در فصل گرما و در خاک مرطوب می‌تواند بسیار عالی رشد کند. پونه کوهی یک نوع دیگری از این نوع گیاه می‌باشد که از مرغوب‌ترین پونه‌های وحشی است که در کنار چشمه‌ها و آب ذوب شده برف‌ها رویش پیدا می‌کند.

بهترین زمان برای اینکه شما بتوانید این نوع از گیاهان پر خاصیت را بچینید و اوایل فروردین تا اواسط اردیبهشت ماه می‌باشد. طعم پونه در ابتدای که شما را آن را در دهان خودتان می‌گذارید تلخ است اما بعد از مدتی که در دهان باقی می‌ماند حس خنکی را به وجود می‌آید. همچنین به دلیل اینکه پونه عطر بسیار جذابی دارد شما می‌توانید از این گیاه برای فضای خانه خودتان استفاده کنید و حشرات موذی را از خانه خودتان دور کنید.

این گیاه به صورتی است که شما می‌توانید آن را در گلدان بکارید و آن را در بالکن قرار دهید. پونه خواصی دارد که امروزه بسیار زیاد برای درمان سرماخوردگی، مشکلات تنفسی، مثانه، بیماری کبد، درد معده، نفخ شکم از آن استفاده می‌شود. همچنین برای سقط جنین و شروع دوره قاعدگی نیز بسیار زیاد از آن استفاده می‌کنند. از معتبرترین مراکز پخش عمده ادویه می‌توانید پونه را تهیه کنید.

خواص دارویی پونه

خواص دارویی پونه عبارت است از:

  1. درمان سرماخوردگی و آنفولانزا
  2. مناسب برای گوارش و درد معده
  3. برطرف کردن درد عضلات و مفاصل
  4. آرامش بخش
  5. تاثیرگذاری بسیار بالا برای پوست

در ادامه تمامی خواص پونه را به صورت کامل برای شما توضیح دادیم؛ بهتر است در ادامه همراه ما باشید.

پونه

1. درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

درون پونه مقدار بسیار زیادی منتول وجود دارد که تا سالیان بسیار زیادی به دلیل این که تحریک‌کنندگی بسیار زیادی دارد می‌تواند باعث شود تا علائم سرماخوردگی و آنفولانزا درمان شود. این گیاه می‌تواند به درمان تنگی نفس کمک کند و به عنوان یک نوع عامل مورد استفاده قرار می‌گیرد که ریه‌ها را تقویت می‌کند و باعث تقویت دستگاه تنفسی شود.

طبق نظریه که طرفداران پونه دارند به این نظر می‌رسند که خاصیت خلط آوری که در پونه وجود دارد باعث شل شدن مخاط می‌شود و سیستم تنفسی شما را پاک می‌کند.

2. مناسب برای گوارش و درد معده

علاوه بر کاربرد آویشن در غذا می‌توانید برای برخی از غذاها از پونه استفاده کنید. اگر شما طب سنتی که در سالیان دور مورد استفاده قرار می‌گرفت را بررسی کنید متوجه می‌شوید که استفاده از پونه یکی از راه‌هایی برای بدست آوردن سلامت عمومی دستگاه گوارش بوده است و در واقع برای درمان چند مشکل رایج در بدن انسان‌ها از آن استفاده می‌شود. اگر شما مشکلاتی مانند نفخ گاز و درد درون معده خودتان دارید؛ بهتر است مقداری از چای پونه را دم کنید و آن را میل کنید. به دلیل اینکه این گیاه خاصیت ضد اسپاسم دارد؛ پس باعث می‌شود تا درد درون معده شما آرام بگیرد و گرفتگی معده شما برطرف می‌شود.

بسیاری از طرفداران پونه این نظریه را دارند که این گیاه می‌تواند برای عملکرد بهتر کبد و صفرا نیز کمک‌کننده باشد و شما می‌توانید برای هضم بهتر غذا نیز از آن استفاده کنید. نکته‌ای که وجود دارد این است که باید به مقدار متعادلی این گیاه را مورد استفاده قرار دهید.

درد عضلات و مفاصل

3. برطرف کردن درد عضلات و مفاصل

ویژگی‌های بسیار عالی که درون روغن پونه وجود دارد این است که باعث می‌شود محلی از بدن شما که درد می‌کند آرام می‌شود و خاصیت بی‌حس‌کنندگی دارد. شما می‌توانید این روغن را در روی قسمت‌هایی که درد می‌کند ماساژ بدهید و باعث درمان درد در قسمت عضلات و مفاصل خودتان بشوید.
ویژگی بسیار عالی که درون پونه وجود دارد این است که می‌تواند یک درمان بسیار خوب برای روماتیسم و آرتریت باشد در ضمن اسید اوریک را در سیستم گردش مواد در پای شما از بین می‌برد و باعث بهبود عملکرد این سیستم می‌شود.

4. آرامش بخش

همانطور که گفتیم پونه خاصیت آرامش بخشی بسیار زیادی دارد. در سال‌های گذشته برای اینکه بتوانند با بیماری صرع مبارزه کنند و آرامش اعصاب را به دست بیاورند از این نوع گیاه استفاده می‌کردند. همچنین برای برطرف کردن مشکلات خواب نیز پونه یکی از موارد بسیار پر کاربرد بوده است. با این حال امروزه هیچ مدرکی وجود ندارد که پونه می‌تواند خاصیت‌های بیشتری داشته باشد.
امروزه یکی از گزینه‌های بسیار مطمئن و بهتر برای مقابله با استرس و بیخوابی می‌باشد. افراد اگر به دنبال استفاده از یک مواد طبیعی هستند می‌توانند از پونه استفاده کنند.

5. تاثیرگذاری بسیار بالا برای پوست

اگر شما قصد دارید که شادابی و جوانی را برای صورت خودتان به وجود بیاورید باید بدانید روغن پونه برای از بین بردن چین و چروک صورت بسیار مفید می‌باشد. همچنین برای اینکه شما بتوانید خارش و سیاهی پوست خودتان را از بین ببرید می‌توانید مقداری از روغن پونه را روی صورت خودتان ماساژ بدهید و از تاثیرات بسیار عالی آن بهره‌مند شوید.

پونه

کاربرد سنتی پونه

پونه سالیان بسیار قبل یکی از داروهای گیاهی بوده است که در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. پونه می‌توانسته است نفخ و قولنج را از بین ببرد و همچنین خاصیت ضد اسپاسم و ضدعفونی‌کنندگی بالایی دارد.

اگر شما چای را با برگ‌های پونه دم کنید می‌توانید درمان بسیار موثری برای سردرد، عفونت‌های تنفسی، اختلالات گوارشی و بیماری‌های مزمن در بدن خودتان به وجود بیاورید. در بعضی از موارد برای برطرف کردن کرم‌های روده از پونه استفاده می‌شود. همان طور که گفتیم از چای پونه برای درمان سرماخوردگی، سرفه، سوءهاضمه، مشکلات کبدی و کلیوی استفاده می‌کنند؛ زیرا خواص بسیار زیادی برای این موارد دارد. برگ تازه یا خشک پونه برای درمان آنفولانزا، گرفتگی شکم و بیماری‌هایی مانند آبله و سل نیز استفاده می‌کنند.

از مزایای پونه در طب سنتی هندی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رماتیسم
  • کمبود انرژی
  • شپش بدن
  • تنگی نفس

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

روغن پونه

1. روماتیسم

برای اینکه بتوانند رماتیسم را درمان کنند و از این مشکل دوری کنند معمولاً بدن خودشان را با استفاده از روغن پونه ماساژ می‌دهند.

2. کمبود انرژی

اگر شما در روز دچار کمبود انرژی می‌شوید می‌توانید یک چای پونه را تهیه کنید و آن را به مدت 10 الی 15 روز به صورت مرتب بنوشید.

3. شپش بدن

شما می‌توانید با گیاه خشک شده پونه یک جوشانده را تهیه کنید و آن را روی محل گزش شپش قرار دهید و این کار را روزی 2 الی 3 بار انجام دهید تا بتوانید شپش را از بدن خودتان دور کنید.

4. تنگی نفس

برای اینکه بتوانید نفس تنگی را درمان کنید می‌توانید زوفای مصری و پونه را به مقدار مساوی قرار دهید و آن را به عنوان یک جوشانده آماده کنید و روزی یک فنجان میل کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *