خواص زعفران برای سلامتی

زعفران ادویه‌ طلایی جهان، قیمت بالایی را در مراکز پخش عمده ادویه نسبت به سایر ادویه‌ها به خود اختصاص داده است. عطر و طعم بی نظیر به همراه رنگ فوق العاده برای زعفران، چاشنی ایده آلی برای هر نوع غذا است. این چاشنی، علاوه بر ایجاد زیبایی برای غذا، یک طعم دهنده بی نظیر نیز می‌باشد. البته جدای طعم دهندگی آن به غذا، دارای خاصیت و ویژگی‌های بسیار زیادی برای بدن انسان دارد. البته زعفران، مانند هر ماده دیگری دارای خاصیت و همین طور معایب زیادی است.

با این حال، میزان استفاده درست از زعفران، کمتر منجر به مشکل برای بدن می‌شود. مصرف بیش از اندازه از زعفران، اختلالات زیادی را برای بدن به وجود می‌آورد.

مهم‌ترین خواص زعفران برای سلامتی

مهم‌ترین خواص زعفران برای سلامتی عبارت است از:

  1. درمان جوش صورت
  2. کاهش وزن
  3. بهبود بی خوابی
  4. درمان کم خونی
  5. درمان سنگ کلیه
  6. جلوگیری از بروز کبد چرب

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. درمان جوش صورت

یکی از ویژگی‌های بی نظیر برای زعفران ادویه طلایی، درمان جوش صورت است. اهمیت به زیبایی و سلامت پوست به کمک مواد طبیعی، یکی از ارکان مهم برای بالا بردن سطح عملکرد پوست است.

در اصل، زعفران به دلیل دارا بودن خاصیت ضد باکتریایی در ساختار خود، از تجمع باکتری‌ها در پوست و سایر قسمت‌های بدن جلوگیری می‌کند. از این نظر، مصرف زعفران، به شکل طبیعی یا به صورت ماسک برای پوست قابل استفاده است. ماسک زعفران، برای از بین بردن جوش‌های صورت و همین طور جای آن‌ها بر روی پوست است.
برای تهیه ماسک زعفران برای پوست، ابتدا باید مواد اولیه برای آن را آماده کرد. جدای زعفران، برگ‌های تازه ریحان برای ماسک زعفران کمک کننده هستند.
ابتدا باید مقدار کمی از زعفران را به همراه تعدادی از برگ‌های ریحان، ترکیب کرد. در این مرحله، بعد از له شدن برگ‌های ریحان، باید آن‌ها را بر روی صورت پوشش داد. البته ماساژ دادن مواد بر روی پوست، برای تزریق هر چه بهتر خواص ماسک بر روی پوست بسیار تاثیر گذار است.

زعفران در بشقاب و گل های زعفران در کنار آن

2. کاهش وزن

یکی از فرایند‌های دیگر برای کاهش وزن، بهره‌مندی از زعفران است. زعفران به عنوان یکی از ادویه‌های محبوب در سطح جهان، مناسب برای برطرف کردن چاقی است.

برای از بین بردن اضافه وزن، ابتدا باید در رژیم غذایی خود از زعفران غافل نماند. زعفران، باعث کاهش اشتها می‌شود. عدم اشتهای بسیار زیاد، یکی از ارکان مهم برای جلوگیری از پرخوری است. البته برای استفاده از زعفران به عنوان ادویه ای کمک کننده برای کاهش وزن، ابتدا باید این موضوع را با پزشک متخصص در این زمینه در جریان گذاشت.

3. بهبود بی خوابی

یکی از فاکتور‌های مهم برای درمان بی خوابی، بهره‌مندی از زعفران است. زعفران، یکی از ادویه‌های اثر بخش برای درمان بی خوابی است. این ادویه در ساختار خود، به شکل یک آرام بخش در بدن فعالیت خود را شروع می‌کند.

حالت آرامش و ریلکسی بسیار بی نظیری را به کمک ادویه زعفران می‌توان برای بدن به دست آورد. برای مصرف زعفران در درمان بی خوابی و افزایش آرامش، ابتدا مقداری از آن را به عنوان شربت قبل از خواب میل نمایید. شربت زعفران، یکی از پرطرفدار‌ترین نوع شربت‌ها در میان بسیاری از ایرانیان است.

البته کشور‌های دیگر نیز از زعفران بهره می‌برند. اما کشور ایران، یکی از پر استفاده‌ترین کشور‌ها در مصرف زعفران است. شربت زعفران به همراه عسل، به عنوان ماده شیرین کننده آن، یک نوشیدنی فوق العاده قبل از خواب است.

4. درمان کم خونی

علاوه بر زیره که از بهترین ادویه برای درمان کم خونی است یکی از ادویه‌های دیگر برای درمان کم خونی، استفاده زعفران است. زعفران، یکی از ماده‌های کمک کننده برای برطرف کردن کم خونی انسان است. مصرف زعفران در بدن، منجر به افزایش تعداد گلبول‌های قرمز در بدن می‌شود. با افزایش تعداد گلبول‌های قرمز در بدن، میزان جریان گردش خون نیز بهبود پیدا می‌کند. بنابراین گردش خون مناسب و افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون، از جمله فاکتور‌های اساسی و مهم برای برطرف کردن کم خونی در بدن انسان است.

زعفران در داخل قاشق چوبی

5. درمان سنگ کلیه

زعفران به عنوان یکی از ادویه‌های ضد باکتریایی و از بین برنده سموم، برای از بین بردن سموم کلیه بسیار مناسب است. با بروز سم‌های ایجاد شده در کلیه، مقدمات ایجاد سنگ کلیه به مرور زمان به وجود می‌آید.
برای درمان سنگ کلیه، به مرور زمان باید از زعفران بهره‌مند شد. زعفران، ادرار آور است. خاصیت ادرار آوری زعفران، منجر به جلوگیری از سنگ کلیه می‌شود.

6. جلوگیری از بروز کبد چرب

زعفران در ساختار خود دارای میزان زیادی از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان موجود در زعفران، برای پاکسازی سموم در داخل کبد و سایر قسمت‌های بدن موثر است.

مصرف زعفران، منجر به عدم بروز بیماری در کبد می‌شود. بیماری‌های به وجود آمده در کبد شامل:

  • بزرگ شدن کبد
  • کبد چرب

بنابراین برای جلوگیری از بروز بیماری‌هایی به این شکل، ابتدا باید مصرف مواد خوراکی خود را تغییر داد. برخی از مواد غذایی پرچرب و غیر استاندارد، منجر به بروز بیماری‌های زیادی در بدن می‌شود. موجبات بیماری با مصرف غذای نادرست و مضر در بدن به وجود می‌آید. زعفران، یکی از مواد طبیعی و پرخاصیت، که جایگزین خوبی برای مصرف غذا‌های مضر است.

مصرف زعفران در دوران بارداری به شدت نکوهش شده است. زعفران به دلیل بالا بودن میزان قدرت آن، منجر به انقباض دهانه رحم می‌شود. بروز انقباضات در این قسمت، منجر به سقط جنین می‌شود. بنابراین در زمان بارداری، به هیچ عنوان از زعفران به هر شکل، نباید استفاده کرد. حتی میزان اندک آن در غذا یا نوشیدنی، مشکلات سقط جنین را فراهم می‌آورد. از این نظر، باید در مصرف زعفران در دوران بارداری دقت زیادی را به خرج داد. گاهی اوقات، با مصرف زعفران در دوران بارداری مشکلات دیگری نظیر مسمومیت و تغییر رنگ در پوست مادر به وجود می‌آید.

مطلوب‌ترین نوع استفاده از زعفران بهره بردن از آن در رژیم غذایی است. البته از زعفران غالبأ به عنوان نوعی ادویه در غذا و خوراکی‌ها استفاده می‌شود. مصرف زعفران در شیرینی پزی و کیک پزی نیز کاربرد بسیار زیادی دارد. با این حال، با گنجاندن زعفران به هر شکل خوراکی، می‌توان برای بدن از آن بهره‌مند شد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *