فواید پودر زیره

پودر زیره از انواع ادویه‌های معطر مراکز پخش ادویه است. در زیره، مقادیر زیادی از فیبر وجود دارد. فیبر موجود در داخل زیره، برای کم کردن وزن بسیار مناسب و کارساز است. افرادی که به دنبال کم کردن وزن خود می‌شوند باید ابتدا متابولیسم بدن خود را افزایش دهند. با مصرف زیره، سوخت و ساز بدن افزایش پیدا می‌کند؛ به این شکل، کاهش وزن اتفاق می‌افتد.

فیبر موجود در زیره، برای کم کردن میزان چربی در بدن بسیار مفید است. زیره، به عنوان یکی از دارو‌های اثربخش و مطلوب در طب سنتی است. البته زیره از نوع سبز و سیاه، تفاوت‌های زیادی در رابطه با ترکیبات و ساختار خود دارند. زیره سیاه و سبز، دارای فواید درمانی متفاوت و ترکیبات خاص به خود می‌باشند.

فواید پودر زیره سیاه

در دو نوع ساختار پودر زیره به شکل سیاه و سبز، ابتدا نکاتی را در رابطه با پودر زیره سیاه بیان می‌کنیم. پودر زیره از نوع سیاه آن، دارای طبع بسیار گرمی است. طبع گرم و خشک آن، از نظر سنتی بسیار بالا است.

خاصیت‌هایی که برای زیره سیاه و مصرف آن در بدن وجود دارد شامل موارد زیر است:

  • بادشکن
  • مقوی برای بدن
  • زیاد کننده شیر
  • قاعده آور
  • افزایش انرژی و نیرو
  • مناسب برای هضم غذا
  • از بین برنده تشنج
  • مقوی برای معده

حتی از زیره سیاه، برای از بین بردن دل پیچه و درد‌های شکمی در کودکان استفاده می‌شود. برای افرادی که به دنبال چاق شدن می‌باشند و بدن خود را تقویت می‌کنند؛ بهره بردن از زیره سیاه، به شدت توصیه شده است. زیره سیاه، به منظور گرم کردن معده نیز مفید است. افرادی که دارای معده سرد می‌باشند باید نسبت به مصرف زیره اهتمام ورزند.پودر زیره در کاسه

حتی برای درمان کردن اسهال و باد‌های اضافی در قسمت روده، زیره سیاه توصیه می‌شود. مصرف کردن زیره سیاه در غذا و یا به شکل معمولی و جویدن آن در دهان، قابل بهره‌مندی است. برای افرادی که در طول روز، دچار بی اشتهایی می‌شوند مصرف کردن زیره سیاه به آن‌ها توصیه می‌شود. همچنین بهترین ادویه برای درمان کم خونی است.

فواید زیره سبز

از نوع دیگر در رابطه با ساختار زیره، زیره سبز رنگ است. این نوع زیره، به عنوان طعم دهنده غذا به شکل متنوعی مصرف می‌شود. از زیره سبز، عرق آن را به دست می‌آورند.

عرق زیره سبز، برای طعم دار کردن نوشیدنی‌ها و انواع دسر به کار می‌رود. حتی از این ماده برای عطر، لوسیون و انواع کرم نیز استفاده می‌شود. زیره سبز، به عنوان یک خوراکی به شکل غیر رسمی است. البته امکان بروز حساسیت در بدن افراد، در زمان خوردن زیره، وجود دارد.
انواع ویژگی‌هایی که برای مصرف زیره سبز بیان شده است شامل موارد زیر است:

  • از بین برنده درد
  • نوعی ماده بی حس کننده است
  • ضد باکتری، سم، باروری
  • ماده ضد عفونی کننده برای بدن
  • از بین برنده نفخ معده
  • نابود کننده تومور
  • کمک به هضم غذا
  • مناسب برای مادران شیرده و شیر افزایی آن
  • تقویت کننده رحم و معده
  • التیام دهنده زخم

از نکات مهم در رابطه با پودر زیره و مصرف آن برای آقایان، بالا بردن سطح اسپرم در آن است. در این مرحله، زیره دارای منبع بسیار ارزشمند از پتاسیم و روی می‌باشد. پتاسیم و روی، به میزان زیادی سلامت جنسی را افزایش می‌دهد. برای درمان کردن مشکلات ناباروری، مصرف کردن زیره به همراه چای نبات، بسیار توصیه شده است.

مصرف زیره در آقایان، منجر به افزایش میل جنسی در آن‌ها می‌شود. زیره برای ترکیب کردن آن در نوشیدنی و انواع مواد خوراکی می‌باشد.
برای بهره‌مندی از زیره می‌توان آن را در عسل، با مقادیری از مواد دیگر به شکل ترکیبی مانند: جوز هندی، روغن زیره سیاه تهیه کرد و شب هنگام، آن را میل نمود.

پودر زیره

طریقه مصرف پودر زیره

برای مصرف کردن زیره، ابتدا باید نوع آن را در نظر داشته باشید. مصرف کردن عرق زیره در طول روز، به همراه عسل، به اندازه یک فنجان کافی است. بهترین زمان برای مصرف کردن عرق زیره به همراه عسل، نیم ساعت قبل از غذا می‌باشد.

نوع دیگری از مصرف زیره، دم کردن آن است. البته نوع زیره سبز، برای دم کردن و بهره بردن از آن به عنوان دمنوش بسیار کارساز و مفید است. البته به دلیل طعم تندی که برای زیره سبز وجود دارد باید آن را با مواد دیگری نیز ترکیب کرد.

برای به دست آوردن دمنوش فوق العاده زیره سبز، ابتدا باید به میزان یک قاشق غذا خوری از زیره سبز را به شکل آسیاب شده در قوری بریزید. بنابراین به آن آب جوش اضافه نمایید و به مدت یک ربع، به آن اجازه دهید تا دم بکشد. البته می‌توانید به دمنوش خود، رازیانه نیز اضافه نمایید. برای ایجاد طعم شیرین‌تر برای این نوع دمنوش، اضافه کردن عسل و آبلیمو مفید است.

تهیه دمنوش زیره، برای از بین بردن نفخ معده و تقویت کردن آن، مناسب است. برای تقویت کردن معده خود، باید مقادیری از زیره سبز را به همراه مرزنجوش و بابونه در یک مقدار آب، در حال جوش قرار دهید. ماده به دست آمده را در طول روز، در صبح و شب، به مقدار یک فنجان از آن را مصرف نمایید.

با این حال مصرف زیره، جدای خاصیت‌های بی نظیری که برای بدن انسان دارد؛ مصرف بیش از اندازه آن نیز، ضرر‌های زیادی را برای بدن به وجود می‌آورد. البته مصرف مداوم زیره، امکان بروز مشکل در بدن را افزایش می‌دهد. باید مصرف اصولی و استانداردی را برای زیره در برنامه غذایی خود داشته باشید.

برای ایجاد تناسب اندام و لاغری، مصرف کردن زیره به شدت توصیه می‌شود. بسیاری از پزشکان در زمینه لاغری، بهره بردن از زیره را به عنوان یک ماده لاغری چربی سوز می‌شناسند.

مصرف بیش از اندازه زیره، برای افرادی که دچار بیماری دیابت می‌باشند به شدت خطرناک است. البته مصرف کردن زیره برای افراد دیابتی منع نشده است؛ بهره بردن از زیره برای دیابتی‌ها، تنها به شکل معقول و استاندارد است. بنابراین افراد دیابتی در مصرف کردن زیره نباید ولخرجی زیادی داشته باشند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *