فواید استفاده از نمک

فواید استفاده از نمک به قدری زیادی است که متاسفانه بیشتر افراد به جای اینکه از خوبی‌های آن بدانند از عوارض آن اطلاعات بیشتری دارند. نمک در واقع یکی از موارد بسیار ضروری برای زندگی انسان‌ها می‌باشد و در واقع انسان‌ها برای اینکه بتوانند سلامتی خوبی داشته باشد لازم است که از نمک استفاده کنند.

طبق نظریه‌ای که امروزه کارشناسان آمریکایی به دست آورده‌اند انسان‌ها برای اینکه بتوانند بدن سالمی داشته باشند و به خوبی از آن استفاده کنند حداقل نیاز دارند از 500 میلی گرم سدیم استفاده کنند. اما زندگی عادت و نیازهای افراد به صورت قابل توجهی میزان متفاوتی می‌باشد. مقدار بیشتر نمکی که ما امروزه از آن استفاده می‌کنیم از غذاها تأمین می‌شود و مقدار کمی از آن از آب می‌باشد.

باید بدانیم که نمک مانند هر مواد غذایی دیگری که امروز ما مصرف می‌کنیم خواص بسیار عالی برای سلامتی انسان‌ها دارد که قصد داریم در ادامه این خواص را برای شما توضیح دهیم.

فواید استفاده از نمک

خواص منحصر به فرد نمک عبارتند از:

  1. باز جذب آب
  2. تسکین ماهیچه پا
  3. بهبود بهداشت دهان و دندان
  4. تسکین گلودرد و سینوزیت
  5. مفید برای دستگاه گوارش
  6. بهبود مشکلات تنفسی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. باز جذب آب

از خاصیت نمک باز جذب آب است. انسان‌ها زمانی که دچار بیماری‌های پاتوژنیک مزمن مانند اسهال یا وبا می‌شوند این بیماری باعث می‌شود آب در بدن انسان‌ها کاهش پیدا کند و همین کاهش آب باعث از دست رفتن مواد معدنی بدن می‌شود؛ پس اگر درمانی برای این نوع بیماری‌ها به وجود نیاید عملکردی که برای کلیه و دستگاه گوارش وجود دارد دچار اختلال می‌شود.

در واقع مصرف نمکی که به صورت محلول در آب و گلوکز وجود دارد یکی از راه‌های بسیار سریع است که می‌تواند خشکی بدن را برطرف کند. یکی از مواردی که امروزه به انسان‌هایی که مبتلا به بیماری اسهال و یا بیماری‌های باتوزیک هستند توصیه می‌شود این است که مصرف کننده محلول خوراکی آب و نمک را در رژیم غذایی خودشان قرار دهند.

2. تسکین ماهیچه پا

گرفتگی عضلات یکی از مواردی است که معمولاً در بزرگسالان یا افرادی که ورزش را به صورت حرفه‌ای انجام می‌دهند به وجود می‌آید. ورزش، نوسانات وزن بدن، بارداری، عدم تعادل الکترولیت، از دست دادن نمک از مواردی است که می‌تواند گرفتگی عضلات خاطر بدن انسان‌ها به وجود بیاورد.

یکی از دلایل مهم دیگری که معمولاً باعث گرفتگی عضلات به صورت غیر عادی می‌شود فعالیت فیزیکی بسیار زیاد در گرمای تابستان می‌باشد. ورزشکاران حدوداً در روز 4 تا 6 قاشق غذاخوری نمک را از دست می‌دهند و این به دلیل تعریق بیش از اندازه بدن آن‌ها می‌باشد؛ پس به همین دلیل ممکن است دچار گرفتگی عضلات شوند. ورزشکاران باید بدانند مصرف غذاهایی که درون آن‌ها منابع طبیعی از نمک وجود دارد می‌تواند تا حد بسیار زیادی این گرفتگی عضلات را در بدن آن‌ها کاهش دهد.
توصیه‌ای که معمولاً به ورزشکاران می‌شود این است که روزانه یک لیوان آب همراه یک قاشق چایخوری نمک را میل کنند. همچنین آن‌ها می‌توانند آب گوجه و نوشیدنی‌های ورزشی دیگری را نیز میل کنند و با استفاده از آن میزان کمبود نمک را در بدن خودشان کاهش بدهند.

تسکین ماهیچه پا از خواص بی‌نظیر نمک

3. بهبود بهداشت دهان و دندان

بهبود بهداشت دهان و دندان، از خواص شگفت‌انگیز نمک می‌باشد. دندان‌ها با استفاده از مینای دندان که این مینا یک لایه سخت می‌باشد پوشیده شده اند. در واقع این مینا می‌تواند از دندان‌ها در برابر حملات پلاک‌ها و اسیدهایی که ممکن است روی دندان وجود داشته باشند محافظت کند. مواد تشکیل دهنده مینای دندان نمک محلولی است به نام هیدروکسی آپاتیت. پوسیدگی برای دندان اتفاق می‌افتد به این دلیل است که این نمکی که روی مینای دندان وجود دارد به دلیل اینکه پلاک‌های روی آن به وجود آمدن از بین رفته است.

زمانی که مینای دندان وجود نداشته باشد باعث می‌شود تا مواد معدنی استخوان‌ها و دندان از بین برود؛ در نتیجه پوسیدگی برای دندان اتفاق می‌افتد. شما با استفاده از آب و نمک مسواک و نخ دندان می‌توانید اثرات بسیار خوبی را روی دندان‌های خودتان و مینای دندان داشته باشید و برای ورم لثه و کرم خوردگی راهکار خوبی را به دست بیاورید.

متاسفانه امروزه هنوز اطلاعات علمی درباره مصرف آب و نمک در و پیشگیری از بیماری‌های مزمن دندان دندان وجود ندارد ولی با توجه به تجربه‌ای که افراد به دست آوردن استفاده از آب و نمک می‌تواند برای دندان بسیار موثر باشد.

4. تسکین گلودرد و سینوزیت

اگر شما گلو درد بسیار زیادی دارید استفاده از قرقره آب و نمک می‌تواند این درد را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. همچنین استفاده از قرقره آب و نمک می‌تواند عفونت‌های دستگاه تنفسی را تا حد بسیار زیادی کاهش بدهد؛ ولی متاسفانه امروزه شرایط علمی به صورت کافی برای این موضوع وجود ندارد. آب و نمک می‌تواند احساس خارش در گلو تا حد بسیار زیادی کاهش دهد اما لزوماً به این معنی نیست که می‌تواند طول درمان عفونت شما را نیز کاهش دهد.

یکی از راه‌های بسیار موثری که شما برای درمان سینوزیت می‌توانید از آن استفاده کنید این است که بینی خودتان را با مقداری آب و نمک بشویید. زمانی که شما گرفتگی در بینی خودتان دارید آب و نمک می‌تواند این گرفتگی را برطرف کند و موانعی که برای تنفس شما وجود دارد را کاهش دهد. امروزه آزمایش‌های بالینی که برای این نوع روش‌ها وجود دارد این روش را خیلی موثر برای برطرف کردن درمان‌های سینوزیت نمی‌دانند. از بازار عمده ادویه می‌توانید نمک با کیفیت و درجه یکی را تهیه کنید.

نمک مفید برای دستگاه گوارش

5. مفید برای دستگاه گوارش

در واقع نقش اصلی که نمک در بدن انسان‌ها دارد این است که می‌تواند فرایند گوارش و جذب را انجام بدهد. در واقع نمک می‌تواند آنزیم آمیلاز را در دهان تحریک کند و همین موضوع به شما کمک می‌کند تا بتوانید مزه غذا را احساس کنید.

زمانی که شما از نمک استفاده می‌کنید این نمک می‌تواند بلورهای غذا را بشکند؛ پس همین موضوع برای گوارش و هضم این موضوع بسیار مناسبی به حساب می‌آید. نمک می‌تواند درون بدن هیدروکلریک اسید ایجاد کند. در واقع این اسید برای ترشحات گوارشی یک مورد بسیار اساسی و مهم حساب به حساب می‌آید و باعث می‌شوند تا دیواره‌های معده پوشانده شود.

6. بهبود مشکلات تنفسی

یکی از خواص شگفت‌انگیز نمک، بهبود مشکلات تنفسی است. نمک می‌تواند بیماری‌هایی مانند آسم، برونشیت و تب را کاهش دهد و همچنین برای کاهش التهابات دستگاه تنفسی یک مورد بسیار عالی به حساب میاد؛ اگر شما این مشکلات را دارید می‌توانید نمک و مصرف کنید تا تمامی موارد را برطرف کنید.
برای این کار لازم است که نصف از قاشق غذاخوری را درون یک لیوان آب بریزید و آن را بنوشید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا بتوانید سینوس‌های خودتان را نیز پاکسازی کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *