مصرف ادویه زیره

مصرف غذایی سالم مانند میوه‌ها و همین طور ادویه‌ها، منجر به افزایش سلامتی می‌شود. از گیاهان سالم و مفید برای بدن، می‌توان به زیره اشاره کرد. زیره، یک گیاه فوق العاده مناسب برای افزایش سلامتی انسان و از بین بردن کالری‌های اضافه است. برای بهبود روند سوخت و ساز بدن، زیره تاثیر زیادی از خود به جا می‌گذارد. به کار بردن زیره در مواد غذایی، برای برطرف کردن بوی نامطبوع و خامی آن مناسب است. مواد پروتئینی به کمک زیره لذیذ‌تر شده و مصرف بهتری را به خود می‌گیرد. البته در مصرف ادویه زیره باید اصل اعتدال را رعایت کرد. میل نمودن بیش از اندازه زیره، طعم تلخ و ناخوشایندی را برای غذا به وجود می‌آورد.

از اسانس‌های موجود با طعم زیره، در بازار به شدت خودداری نمایید. به دلیل، افزایش سوخت و ساز بدن به کمک زیره، در بازار، شکل دیگری از دمنوش‌های زیره تولید شده است. این نوع دمنوش‌های صنعتی زیره، امکان وجود مواد نگهدارنده در خود را دارند. به همین جهت، مصرف کردن طبیعی و استاندارد زیره به شکل دمنوش، می‌تواند تاثیر زیادی بر روی سلامتی بدن و عدم چاقی داشته باشد.

دانه های زیره

نفخ معده با مصرف ادویه زیره

فواید پودر زیره برای سلامتی فوق‌العاده است، از جمله خاصیت‌های دیگر، در مصرف ادویه زیره، ویژگی ضد سرطانی بودن آن است. جلوگیری از سرطان و بالا بردن سوخت و ساز در بدن، به کمک مصرف زیره شکل می‌گیرد.

البته برخی از افراد نسبت به کم کردن وزن خود به مصرف زیره اعتقادی راسخ دارند. مصرف زیره سیاه، برطرف کننده نفخ معده و ضد درد است. اسانس‌های تولید شده به شکل اصل و استاندارد، برطرف کننده میکروب و ادرار آور و همین طور ضد سرطان است. از خاصیت‌های موجود برای زیره، می‌توان به سوخت و ساز بدن و همین طور کنترل وزن اشاره کرد.

حتی از زیره در زمان شیردهی بانوان نیز استفاده می‌شود. مادران شیرده برای افزایش شیر خود، باید به صورت روزانه در مواد غذایی و خوراکی خود از زیره بهره‌مند شوند. زیره نقش تعیین کننده‌ای در افزایش شیر مادران دارد.

فاکتور دیگر، مصرف زیره در مواد غذایی است. از جمله مواد غذایی پرکاربرد در بین ایرانیان و سایر نقاط جهان، برنج است. برای مصرف زیره در داخل برنج، می‌توان آن را در لا به لای برنج اضافه کرد. با ترکیب شدن زیره به همراه برنج، به زیره اجازه دم کشیدن داده می‌شود. در این مرحله، زیره تمامی اسانس خود را به همراه حرارت داده شده به آن، وارد برنج می‌سازد. در زمان سرو برنج، با بوی مطبوعی از زیره رو به رو می‌شوید. در این صورت، میزان حرارت بو و اسانس ادویه زیره را گرفته است. اما خاصیت و مواد موثر زیره، با دم کشیدن به همراه برنج، از دست نرفته است.

کمک به دستگاه گوارش با مصرف ادویه زیره

ادویه زیره به همراه غذا، به دستگاه گوارش کمک می‌کند. البته کمک به دستگاه گوارش و در نهایت جلوگیری از اسهال و حالت تهوع، از خاصیت مصرف زیره است. برخی از افراد با مشکلات گوارشی مانند برگشت اسید معده مواجه می‌شوند. این مشکل، به صورت روزانه بسیار ناراحت کننده است. برای برطرف کردن مشکل برگشت اسید معده، مصرف زیره به شکل ترکیبی یا به صورت جداگانه توصیه شده است. برای افرادی که علاقه زیادی به زیره دارند جویدن آن نیز توصیه می‌شود.

دانه زیره در قاشقک چوبی

درمان سرماخوردگی با مصرف ادویه زیره

برای بهبود سرماخوردگی، مصرف زیره در سوپ و مواد خوراکی مورد نیاز در این دوران، می‌تواند در بهبود هر چه سریعتر بیماری کمک کننده باشد. زیره مناسب برای دستگاه تنفسی و از بروز سرفه جلوگیری می‌کند. زیره دارای طبع گرم و برای مجاری تنفسی بسیار مناسب و مفید است.
زیره سیاه به صورت دانه و هم به شکل پودر شده در بازار عمده ادویه وجود دارد. از جمله موارد کاربردی برای مصرف زیره، به کار بردن آن در پخت برنج است. در انواع برنج و دم کردن آن از زیره سیاه استفاده می‌شود. زیره سیاه را برای پلو‌هایی مانند هویج پلو نیز می‌توان استفاده کرد.

حتی در سوپ‌های متفاوت، مصرف زیره، می‌تواند خاصیت بی نظیر خود را داشته باشد. زیره سیاه، جایگاه خوبی در ترکیب مواد نان و کلوچه نیز دارد. نان زیره دار، برای افرادی که دارای رژیم لاغری هستند مناسب است. افراد با پیروی از رژیم لاغری و قرار دادن زیره سیاه در وعده‌های غذایی خود، می‌توانند انرژی روزانه خود را نیز دریافت نمایند.

زیره سیاه، برای ترکیب کردن آن با انواع سالاد و سیب زمینی است. البته برای تهیه کردن انواع متنوعی از پنیر، زیره سیاه متناسب با آن استفاده می‌شود. البته این روز‌ها، مصرف مواد خوراکی ادویه دار مانند زیره یا هر نوع ادویه دیگر، به صورت درمانی توصیه می‌شوند. ادویه درمانی، یک نوع دیگر از بهبود یافتن بیماری است.

خاصیت‌های ادویه کاری فوق‌العاده است، ادویه کاری، دارای مواد مغذی و ویتامین‌های بسیار زیادی است. البته شرایط نگهداری و مراقبت از ادویه کاری، بسیار مهم است. برای این کار، ابتدا باید ادویه کاری را در مکانی خشک و خنک قرار داد. قرار دادن ادویه کاری در یک مکان نامناسب، تمامی خاصیت و ویژگی‌های مفید آن را از بین می‌برد.

افزایش کیفیت برای ادویه زیره، خود یک فاکتور قابل قبول برای آن است. بخش زیادی از مواد مغذی و ویتامین‌ها، در ادویه کاری وجود دارند. در صورت نگهداری و مراقبت درست از زیره، می‌توان آن را به مدت شش ماه تا یکسال مورد استفاده قرار داد. برای افزایش سلامتی بدن در هر دوره از زمان، نباید نادیده گرفته شود. سلامتی بدن، با مصرف مواد خوراکی مفید شکل می‌گیرد. بنابراین زیره، به عنوان یک ماده خوراکی و نوعی ادویه، باید به شکل روزانه در مواد غذایی مصرف شود. مطلوب‌ترین زیره سیاه را در بازار پخش ادویه تهیه نمایید. برای این کار، به مراکز معتبر ادویه فروشی سر بزنید. از اصل و سالم بودن ادویه زیره، اطمینان حاصل کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *