ادویه‌های ضد سرطان

ادویه‌های ضد سرطان از جمله ادویه‌هایی هستند که برای تهیه غذا و خوراکی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. با مصرف صحیح و به اندازه ادویه‌ها می‌توان عطر و طعمی خاص و به یادماندنی به غذا داد.

از همین رو تعداد کثیری از ادویه‌ها تاثیرات بسزایی بر روی پیشگیری و حتی درمان بیماری‌ها دارند که در ادامه قصد داریم شما را با چند نمونه از ادویه‌های ضد سرطان آشنا کنیم. امروزه با مطالعات و تحقیقاتی که در پیرامون بیماری سرطان شده است و تاثیر ادویه‌ها بر روی این بیماری محققان دریافتند که ادویه‌ها به دلیل وجود خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی باعث افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند و از بروز انواع سرطان‌ها جلوگیری می‌کنند.

انواع ادویه‌های ضد سرطان

انواع ادویه‌های ضد سرطان عبارتند از:

  • زعفران
  • زردچوبه
  • سیر
  • فلفل سیاه
  • دارچین
  • زنجبیل
  • رزماری
  • فلفل قرمز

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. زعفران

زعفران یکی از ادویه‌های سنتی ایرانی که به عنوان گل سرسبد ادویه‌ها نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان محسوب می‌شود. خواص زعفران برای سلامتی فوق‌العاده است.
زعفران دارای عطر و طعم خاصی است؛ لذا خواص بیشماری دارد. زعفران حاوی ترکیباتی اعم از سافرانال، کروسین، کروستین می‌باشد که سبب سرعت بخشیدن مرگ سلول‌های بدخیم خواهد شد.
وجود ترکیبات موثری که در این گیاه است می‌تواند منجر به تحریک آپوتیوز گردد. بیماران دیابتی که دچار قند خون بالا هستند با مصرف زعفران می‌توانند موجب بهبود ترشح انسولین شوند.

زعفران

2. زردچوبه

زردچوبه را می‌توان به عنوان پادشاه ادویه‌ها نامیده این ادویه برای انواع سرطان‌ها موثر است. زردچوبه در تمامی غذاها استفاده می‌شود به ویژه غذاهای آسیایی بسیار موثر است و طعم خاص، رنگ دلنشینی به غذای شما می‌بخشد. خواص زردچوبه برای سلامتی فوق‌العاده است.

زردچوبه

4. سیر

سیر از ادویه‌های محبوب و معروف که سرشار از ترکیبات گوگردی است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. فواید پودر سیر بی‌نظیر است و از مراکز معتبر پخش ادویه می‌توانید این محصول را تهیه کنید. این آنتی اکسیدان قوی از آسیب رادیکال‌های آزاد پیشگیری می‌کند. سیر موثر برای استفاده از سرطان معده و مری است.
وجود ترکیبات گوگردی در سیر تحت عنوان آلیل سولفید نشان می‌دهد که به صورت قابل توجهی سلول‌های سرطانی در دیواره داخلی مری از بین رفته‌اند. ترکیبات موجود در سیر موجب ضعیف شدن سلول‌های سرطانی می‌شود همچنین در طی فرایندی مرگ سلولی اتفاق می‌افتد.

سیر

5. فلفل سیاه

از فواید فلفل سیاه نمی‌توان غافل شد، فلفل سیاه یکی دیگر از ادویه‌های ضد سرطان است که طبع گرمی دارد این ادویه عطر بی‌نظیری دارد و موجب افزایش ترشح اسیده معده می‌شود؛ بنابراین باید در استفاده از آن بسیار محتاط بود؛ به دلیل استفاده زیاده روی در مصرف غذاهای تند باعث ترشح زیاد اسید معده می‌شود و در طولانی مدت می‌تواند آسیب‌هایی به بافت داخلی معده برساند.
فلفل سیاه حاوی ترکیباتی از جمله آنتی اکسیدان و ضد التهابی است. این ادویه خوش طعم ترکیبی از پیرین است که در کنترل و تنظیم قند خون، سلامت مغز و رودها بسیار موثر است.

فلفل سیاه

6. دارچین

دارچین در از بین بردن حجم تومور سرطانی بسیار موفق عمل کرده است. دارچین از ادویه‌هایی گرمی است که در سال‌های گذشته در کشورهای شرقی به عنوان طعم دهنده و یا داروی گیاهی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

ماده‌ای تحت عنوان سینامالدئید یا Cinnamaldehyde ماده زیست فعالی است که از پوست ساقه دارچین به دست می‌آید. وجود این ماده می‌تواند حجم تومورهای سرطانی و تعداد عروق ملانومی را تا حدود زیادی کاهش دهد.
در ضمن ترکیبات به کار رفته در دارچین، به نام پلی فنولی است که در برابر سلول‌های سرطانی بسیار مقاوم است.

دارچین

7. زنجبیل

فواید شگفت انگیز زنجبیل برای بدن معجزه می‌کند، زنجبیل ادویه خاص با طعم تندی است که برای درمان سرطان بسیار موثر است. از زنجبیل علاوه بر اینکه در تهیه غذاها از آن استفاده می‌شود.

زنجبیل به دلیل ساختار شیمیایی که دارد از ترکیب موادی همچون پارادول، شوگائول، تاگزول، جینجرول است و برای جلوگیری و درمان سلول‌های مرده سرطانی بسیار موثر است.
با استفاده از ریشه زنجبیل می‌توان آنزیم‌های التهاب دهنده دستگاه گوارش را به خوبی مهار کرد و از توسعه و گسترش التهاب آن جلوگیری نمود. با مصرف زنجبیل می‌توان به راحتی دردهای عضلانی را بهبود بخشید.

زنجبیل

8. رزماری

رزماری برای جلوگیری از سرطان خون موثر است. رزماری یک گیاه بسیار خوشبویی است که از گذشته تا به امروز عطر و طعم خاصی به غذاهای مدیترانه‌ای بخشیده است. به همین دلیل از اسانس این گیاه برای تهیه انواع عطر و ادکلن همچنین محصولات بهداشتی خوشبو کننده استفاده می‌شود.

رزماری به دلیل وجود خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. طبق نتایج و تحقیقات علمی رزماری با وجود مواد آنتی اکسیدانی که دارد می‌تواند ذرات مضر و رادیکال‌های آزاد موجود در خون را خنثی کند.

براساس یافته‌ها و تحقیقات انجام شده در آنکولوژی ریپورتز نشان می‌دهد که عصاره اتانولی رزماری از توسعه و پیشروی سرطان خون و سرطان پستان جلوگیری می‌کند.

از خواص عصاره رزماری می‌توان به تقویت و افزایش تمرکز و عملکرد افراد اشاره کرد. در ضمن با مصرف رزماری می‌توان از آلزایمر و پیری مغز پیشگیری کرد.

رزماری

9. فلفل قرمز

فلفل قرمز طعم بسیار تندی دارد تحت عنوان فلفل چیلی نیز نامیده می‌شود و یکی از انواع ادویه‌های ضد سرطان می‌باشد. وجود ماده شیمیایی به نام کپسایسین موجود در فلفل قرمز طعم بسیار تندی به غذا می‌دهد. همچنین از پیشرفت سرطان ریه جلوگیری می‌کند در نهایت سلول‌های سرطانی را از پای در می‌آورد.

براساس تحقیقات علمی، کپسایسین در از بین بردن سلول‌های سرطانی سینه و رکتوم بسیار موثر است.

فلفل قرمز

تحقیقات و مطالعات انجام شده در راستا نقش ماده شیمیایی کپسایسین در برابر از سلول‌های سرطانی موجب شده است تا نتایج این تحقیقات و بررسی‌ها موفقیت این ماده را در کنترل انواع سرطان‌ها به اثبات برساند.

ادویه‌های فوق ضد سرطانی دارای ترکیبات زیست فعال از جمله کپسایسین، پایپرین، کورکومین، تیموکینون هستند. از خواص بی‌نظیر این ادویه‌ها می‌توان به پیشگیری از سرطان، تحریک آپوپتوز، کنترل تکثیر سلول‌های بدخیم و افزایش سلول‌های سرطانی وتومورها اشاره کرد همچنین از بین بردن حساسیت‌سازی تومورها و سلول‌های سرطانی به شیمی درمانی و رادیوتراپی است.

برای اینکه بخواهید به تمامی خواص ادویه‌های فوق پی ببرید بهتر است که به صورت آسیاب نشده خریداری کنید؛ سپس خودتان در منزل ادویه‌ها را آسیاب کنید تا عطر و طعم و خواص بی‌نظیر خودش را حفظ کند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *