ادویه‌های مفید برای تنگی نفس

از انواع ادویه‌های مفید برای تنگی نفس و آسم می‌توان استفاده کرد.
درمان تنگی نفس با ادویه‌ها ممکن است تا حدودی طولانی و زمان بر باشد؛ اما می‌تواند از روند بهبودی آن اطمینان خاطر داشت. تحقیقات و بررسی‌های انجام شده در این باره نشان می‌دهد که با مصرف ادویه‌ها امکان کنترل آسم و درمان تنگی نفس تا حدود زیادی کاهش خواهد یافت.

انواع ادویه‌های مفید برای تنگی نفس و آسم

ادویه‌های مفید برای تنگی نفس و آسم عبارتند از:

  1. فلفل سیاه
  2. زنجبیل
  3. گلپر
  4. پونه
  5. تخم شربتی
  6. آویشن
  7. فلفل سیاه
  8. بذر کتان
  9. زردچوبه
  10. سیر
  11. نعنا

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. زنجبیل

فواید شگفت انگیز زنجبیل برای بدن فوق‌العاده است، زنجبیل، درمان تنگی نفس و آسم با ادویه‌ها که برای درمان و بهبود دردهای التهابی و عفونی بسیار موثر است. زنجبیل به دلیل وجود خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی که دارد برای بهبود و کاهش درد، همچنین پاکسازی عفونت از بدن بسیار موثر است.

برای تقویت معده و کبد کافی است یک قاشق غذاخوری زنجبیل را با دو قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید سپس میل کنید. از مراکز معتبر پخش عمده ادویه می‌توانید زنجبیل تازه و با کیفیتی را تهیه کنید.

گلپر

2. گلپر

گلپر از ادویه‌های معطر که بیشتر به عنوان داور مورد استفاده قرار می‌گیرد. گلپر به دلیل خاصیت ضد حساسیت‌زا و ضد عفونی کننده بودنش در غذاها، دمنوش‌ها و حتی ترش‌ها به عنوان چاشنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دمنوش گلپر باعث افزایش و تقویت حافظه، سلامت قلب و عروق، ضد نفخ، دافع صفرا، اشتهاآور، کمک کننده به هضم غذا، درمان بیماری یرقان، از بین بردن عفونت‌های عصبی و پیشگیری از تنگی نفس و آسم می‌شود.

برای رفع تنگی نفس تنها کافی است یک قاشق غذاخوری گلپر را با یک لیوان آب جوش مخلوط کنید؛ سپس با استفاده از یک نعلبکی در آن را بگذارید تا جا بیفتد یا اصطلاحا دم بکشد. برای اینکه دمنوش‌تان عطر و طعم بهتری بدهد بهتر است یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید.

3. تخم شربتی

تخم شربتی یا دانه ریحان از ادویه‌هایی است که در فصل تابستان به عنوان شربت و نوشیدنی خنک مورد استفاده قرار می‌گیرد تا عطش شما را کاهش دهد. البته به دلیل خواص تخم شربتی برای بیماری‌های تنفسی، تنگی نفس، آنفولانزا و آسم بسیار مفید و اثربخش است.

4. پونه

یکی دیگر از گیاهان دارویی که خاصیت آنتی بیوتیک قوی دارد و استفاده از آن در برنامه غذایی بیماران آسمی بسیار موثر است تا در مقابله التهابات از مقاومت بالایی برخوردار باشند. افراد بیشتر از این گیاه به صورت دمنوش استفاده می‌شود.

پونه

5. آویشن

از قدیم الایام یکی از ادویه‌های رایجی که برای تنگی نفس استفاده می‌شود دمنوش آویشن بود البته امروزه نیز همچنان از این دمنوش برای بیماری‌های تنفسی به خصوص آسم استفاده می‌شود. کاربرد آویشن در غذا زیاد است و آویشن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود توصیه می‌شود که از این ادویه روزانه مصرف کنید.

آویشن علاوه بر درمان آسم برای بیماری‌هایی همچون سرفه‌های مزمن و سرماخوردگی بسیار مفید و موثر است.

6. فلفل سیاه

از فواید فلفل سیاه می‌توان به خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی آن اشاره کرد. با مصرف فلفل سیاه می‌توان ریه‌ها را به طور کامل پاکسازی نمود. وجود ترکیباتی اعم از آهن، منیزیم، ویتامین K، فیبر و سایر مواد مغذی دیگر تا حدودی التهاب‌های تنفسی را بهبود و از بروز بسیاری از حساسیت‌های تنفسی جلوگیری می‌کند.

فلفل سیاه

7. بذر کتان

یکی از ادویه‌های موثر برای درمان تنگی نفس و آسم، گیاهان حاوی امگا 3 است. بذر کتان سرشار از امگا 3 است که برای کاهش التهابات و راه‌های تنفسی و ریه بسیار موثر و مفید است.

بذر کتان حاوی مقادیر زیادی منیزیم که موجب انقباض و تحریک ارگان‌های مختلف ریه می‌شود جلوگیری می‌کند این مسئله منجر به کاهش یافتن حملات آسم می‌گردد.

8. زردچوبه

خواص زردچوبه برای سلامتی معجزه می‌کند. زردچوبه حاوی مقادیر زیادی کورکومین است. به دلیل خواص مغذی وجود در این ادویه خوشمزه و خوش رنگ که چاشنی اصلی بسیاری از غذاهای ایرانی و سنتی است.

زردچوبه باعث کاهش التهابات ریوی و مشکلات تنفسی می‌شود. افرادی که مبتلا به بیماری آسم هستند به راحتی می‌توانند با مصرف یک قاشق غذاخوری زردچوبه و یک قاشق غذاخوری عسل روزانه از این ترکیب استفاده کنند تا عفونت‌ها و التهابات مزمن به راحتی از بین برود.

توجه داشته باشید که درمان آسم یکی از خواص موثر زردچوبه است به همین دلیل توصیه می‌شود که از مصرف این ادویه زرد رنگ غافل نشوید.

زردچوبه

9. سیر

سیر یک گیاه دارویی موثر برای درمان و بهبود آسم است. وجود ماده آلیسین در این گیاه از خواص ضدالتهابی بسیار موثری برخوردار است. همچنین به عنوان آنتی اکسیدان قوی از آن یاد می‌شود.
مصرف سیر به اشکال مختلف برای بیماران مبتلا به تنگی نفس و آسم بسیار موثر است.

سیر

10. نعناء

نعناء یکی از گیاهان دارویی است که در زیر مجموعه ادویه‌ها قرار می‌گیرد. نعنا خواص زیادی دارد از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تقویت دستگاه گوارش و تنفس اشاره کرد همچنین مسکن عالی برای گلودرد و سرفه است.

کسانی که از آسم رنج می‌برند توصیه می‌شود مصرف دمنوش یا شربت نعناء را جدی بگیرند.

با توجه به اینکه بیماری آسم و تنگی نفس به عوامل مختلفی از جمله شرایط آب و هوایی، حساسیت‌های فصلی، فشارهای روانی و زیست محیطی، عوامل ژنتیکی و وراثت دخیل است می‌تواند بر میزان و شدت این بیماری اثرگذار باشد.

البته باید بدانید که شدت این بیماری برای افراد متفاوت خواهد بود. برای اینکه آسم تمام ریه‌های شما را درگیر نکند کافی است که پرهیز غذایی داشته باشید؛ بنابراین توصیه می‌شود از غذاهای پرکالری مثل انواع فست فودها، نوشابه، سس مایونز کمتر در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

در ضمن از خوردن غذاهایی که حساسیت‌زا هستند از جمله سرکه، بادمجان، غذاهای فریز شده، ترشی، آب یخ تا حدود زیادی خودداری کنید. از سوی دیگر برای اینکه اثربخشی این ادویه‌ها بیشتر شود لازم است که هر کدام از ادویه‌ها را با عسل میل کنید زیرا وجود خاصیت آنتی اکسیدانی که در این ماده غذایی وجود دارد می‌تواند تمامی عفونت‌ها و باکتری‌ها را از بدن پاکسازی کند.

امید است تا حدودی توانسته باشیم با ادویه‌های ذکر شده بتوانید برای همیشه از شر تنگی نفس و آسم خلاص شوید و به زندگی عادی خود برگردید و از آن لذت ببرید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *